Asiantuntijayritys sosiaalisessa mediassa : Markkinointisuunnitelma Boardman Oy:lle
Lempinen, Tiiju (2014)
Lempinen, Tiiju
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096952
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma asiantuntijayritykselle, joka haluaa aloittaa markkinoinnin sosiaalisessa mediassa. Kyseessä on asiantuntijaverkosto, jonka keskiössä on Boardman Oy. Se esimerkiksi järjestää valmennuksia ja tapahtumia sekä tuottaa hallitusarviointeja.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä ja sen lopputuloksena syntyi yrityksen käyttöön tuleva markkinointisuunnitelma. Boardman Oy on pieni yritys, vaikka verkosto johon se kuuluu, onkin suuri. Lopulliseen suunnitelmaan valikoitui viisi sosiaalisen median kanavaa. Yrityksellä oli jo olemassa Youtube-tili, uusiksi kanaviksi sen lisäksi valittiin blogi, Linkedin, Twitter ja Slideshare.
Koska kyseessä on asiantuntijayritys, strategiaksi markkinointitoimenpiteitä varten valikoitui sisältöstrategia. Tätä strategiaa käytetään, kun yritykset myyvät osaamista ja se on tärkein kilpailukeino. Sisältöstrategia vaatii aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloa valituissa kana-vissa, mutta se on toimivin vaihtoehto Boardman Oy:lle.
Sosiaalisessa mediassa ja sisältöstrategiaa käytettäessä on tärkeää luoda asiakkaille kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä, jotta se on kiintoisaa heidän mielestään. Lisäksi tulee muistaa, että tarkoituksena on ohjata liikennettä Boardman Oy:n kotisivuille. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkien kanavien sisältöä tulee linkittää myös kotisivuille ja julkaista siellä.
Boardman Oy tulee hyödyntämään sosiaalista mediaa sisäisessä ja ulkoisessa markkinoinnissaan. Yritys tulee saamaan opinnäytetyöstä lisää tehoa markkinointiin, sillä kanavavalin-toihin, sisältöstrategian suunnitteluun ja seurannan pohtimiseen on voitu käyttää huomattavasti enemmän aikaa kun se työn ohessa olisi ollut mahdollista.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä ja sen lopputuloksena syntyi yrityksen käyttöön tuleva markkinointisuunnitelma. Boardman Oy on pieni yritys, vaikka verkosto johon se kuuluu, onkin suuri. Lopulliseen suunnitelmaan valikoitui viisi sosiaalisen median kanavaa. Yrityksellä oli jo olemassa Youtube-tili, uusiksi kanaviksi sen lisäksi valittiin blogi, Linkedin, Twitter ja Slideshare.
Koska kyseessä on asiantuntijayritys, strategiaksi markkinointitoimenpiteitä varten valikoitui sisältöstrategia. Tätä strategiaa käytetään, kun yritykset myyvät osaamista ja se on tärkein kilpailukeino. Sisältöstrategia vaatii aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloa valituissa kana-vissa, mutta se on toimivin vaihtoehto Boardman Oy:lle.
Sosiaalisessa mediassa ja sisältöstrategiaa käytettäessä on tärkeää luoda asiakkaille kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä, jotta se on kiintoisaa heidän mielestään. Lisäksi tulee muistaa, että tarkoituksena on ohjata liikennettä Boardman Oy:n kotisivuille. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkien kanavien sisältöä tulee linkittää myös kotisivuille ja julkaista siellä.
Boardman Oy tulee hyödyntämään sosiaalista mediaa sisäisessä ja ulkoisessa markkinoinnissaan. Yritys tulee saamaan opinnäytetyöstä lisää tehoa markkinointiin, sillä kanavavalin-toihin, sisältöstrategian suunnitteluun ja seurannan pohtimiseen on voitu käyttää huomattavasti enemmän aikaa kun se työn ohessa olisi ollut mahdollista.