Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus : Kaisan Café
Vainio, Janika (2014)
Vainio, Janika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117118
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena suunnitella sekä toteuttaa toimivat, yksinkertaiset ja selkeät verkkosivut pienelle yksityiselle leipomoalan yritykselle, Kaisan Cafélle. Toimeksiantajayritys on ollut toiminnassa jo vuosikymmeniä, mutta sillä ei ole ollut digitaalista markkinointia koskaan. Tärkeimpänä tavoitteena oli siis kehittää yritykselle informatiiviset verkkosivut, joita opinnäytetyön tekijä tulee pitämään yllä.
Työn alussa on ensin kerrottu tutkimuksen taustasta, toimeksiantajayrityksestä ja erityisesti sen kilpailijoista, markkinointikanavista sekä asiakkaista. Työn viitekehykseen on otettu mukaan digitaaliseen markkinointiin liittyviä kanavia ja tietoperustaa verkkopalveluiden yleisyydestä, hankinnasta sekä Internetin merkityksestä tänä päivänä.
Työn toiminnallinen osuus koostuu hoasting- verkkopalveluntarjoajien vertailusta ja valinnasta. Lopuksi on käsitelty toteutusta valitulla verkkopalveluntarjoajalla. Työhön on otettu mukaan myös visuaalista näkökulmaa verkkopalvelun suunnitteluosuudessa, koska sivustoja luodessa väreillä, fonteilla ja rakenteella on suuri merkitys sivujen toiminnalle.
Työn keskeisin osuus liittyy sivujen suunnitteluun ja toimivuuteen. Verkkosivusto julkaistaan Kotisivukone.fi- palvelun avulla, joten työn tarkoituksena on ollut suunnitella sekä toteuttaa sivut täysin omatoimisesti toteuttajana opinnäytetyöntekijä. Sivustoa tullaan pitämään yllä toimeksiantajan toiveesta niin, että tulevaisuudessa opinnäytetyön tekijä päivittää sivuja.
Johtopäätöksenä voidaan arvioida, että verkkosivujen rakentaminen on tänä päivänä tehty todella yksinkertaiseksi ja helpoksi. Pienillä sijoituksilla pienyrittäjä voi saada toimivat verkkosivut ja näin ollen paljon näkyvyyttä omilla markkinoillaan.
Työn alussa on ensin kerrottu tutkimuksen taustasta, toimeksiantajayrityksestä ja erityisesti sen kilpailijoista, markkinointikanavista sekä asiakkaista. Työn viitekehykseen on otettu mukaan digitaaliseen markkinointiin liittyviä kanavia ja tietoperustaa verkkopalveluiden yleisyydestä, hankinnasta sekä Internetin merkityksestä tänä päivänä.
Työn toiminnallinen osuus koostuu hoasting- verkkopalveluntarjoajien vertailusta ja valinnasta. Lopuksi on käsitelty toteutusta valitulla verkkopalveluntarjoajalla. Työhön on otettu mukaan myös visuaalista näkökulmaa verkkopalvelun suunnitteluosuudessa, koska sivustoja luodessa väreillä, fonteilla ja rakenteella on suuri merkitys sivujen toiminnalle.
Työn keskeisin osuus liittyy sivujen suunnitteluun ja toimivuuteen. Verkkosivusto julkaistaan Kotisivukone.fi- palvelun avulla, joten työn tarkoituksena on ollut suunnitella sekä toteuttaa sivut täysin omatoimisesti toteuttajana opinnäytetyöntekijä. Sivustoa tullaan pitämään yllä toimeksiantajan toiveesta niin, että tulevaisuudessa opinnäytetyön tekijä päivittää sivuja.
Johtopäätöksenä voidaan arvioida, että verkkosivujen rakentaminen on tänä päivänä tehty todella yksinkertaiseksi ja helpoksi. Pienillä sijoituksilla pienyrittäjä voi saada toimivat verkkosivut ja näin ollen paljon näkyvyyttä omilla markkinoillaan.