Hoitohenkilökunnan kokemukset teknologiasta ikääntyneiden hoitotyössä ja sen vaikutuksesta työhyvinvointiin : systemoitu kirjallisuuskatsaus
Nyyssönen, Maria (2022)
Nyyssönen, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitohenkilökunnan kokemuksia ikääntyneiden hoitotyössä käytettävästä teknologiasta ja siitä miten teknologian käyttö vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Opinnäytetyö toteutettiin systemoituna kirjallisuuskatsauksena, ja tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia kokemuksia hoitohenkilökunnalla on teknologian käytöstä ikääntyneiden hoitotyössä? 2) Miten teknologian käyttö vaikuttaa hoitohenkilökunnan työhyvinvointiin ikääntyneiden hoitotyössä?
Aineiston keruu toteutettiin tammikuussa 2022 viidestä eri tietokannasta: CINAHL Complete (Ebsco), Cochrane Library, MEDIC, PubMed ja ProQuest Central. Tässä systemoidussa kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettiin PICO-periaatetta, jossa P = hoitohenkilökunta, I = teknologian käyttö, C = ikääntyneiden hoitotyö ja O = työhyvinvointi. PICO -periaatteen mukaisesti muodostettiin kirjallisuushaussa käytetyt hakusanat. Sisäänottokriteerit täyttäneet tutkimukset (n = 7) hyväksyttiin mukaan kirjallisuuskatsaukseen. Tutkimusten laadun arviointi tehtiin helmikuussa 2022 Hotuksen suomeksi kääntämillä JBI-katsauksissa käytetyillä arviointikriteereillä. Aineiston analyysi tehtiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmällä. Analysoinnin tuloksena saatiin yksitoista yläluokkaa, joista yhdeksän yläluokkaa kuvaa hoitohenkilökunnan kokemuksia teknologian käytöstä sekä kaksi yläluokkaa teknologian käytön vaikutuksia työhyvinvointiin.
Tulosten mukaan hoitohenkilökunnalla on enimmäkseen positiivisia ajatuksia ikääntyneiden hoitotyössä käytettävästä teknologiasta. Teknologia nähdään etenkin toiminnan tehostajana ja resurssien parantajana. Teknologia voi parantaa hoidon laatua, saavutettavuutta ja potilasturvallisuutta sekä vaikuttaa positiivisesti kestävään kehitykseen.
Hoitohenkilökunnan mielestä teknologian tulisi olla joustavaa, potilaan yksilöllisiin tarpeisiin sopivaa, henkilökeskeistä sekä nykyisiin rakenteisiin integroitua, jotta sen käyttöön voitaisiin siirtyä. Hoitohenkilökunta kokee teknologian työn apuvälineeksi eikä korvaajaksi. Hoitohenkilökunta ajattelee fyysisen kontaktin puuttumisen joissain määrin vaikeuttavan hoitoa, ja sen takia sähköisten palveluiden ei tulisi kokonaan korvata henkilökohtaista kontaktia.
Hoitohenkilökunta kokee teknologian vaikuttavan myös työhyvinvointiin. Teknologian koetaan lisäävän työtyytyväisyyttä, mutta myös aiheuttavan teknologiastressiä. On selvää, että lisätutkimusta ja näyttöä aiheesta tarvitaan.
Opinnäytetyöstä saatavaa tietoa voidaan hyödyntää jatkossa esimerkiksi käytännön hoitotyössä, teknologian käyttöönottoprosessien yhteydessä, hoitohenkilökunnan työnohjauksen tukena sekä työterveyshuollossa.
Aineiston keruu toteutettiin tammikuussa 2022 viidestä eri tietokannasta: CINAHL Complete (Ebsco), Cochrane Library, MEDIC, PubMed ja ProQuest Central. Tässä systemoidussa kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettiin PICO-periaatetta, jossa P = hoitohenkilökunta, I = teknologian käyttö, C = ikääntyneiden hoitotyö ja O = työhyvinvointi. PICO -periaatteen mukaisesti muodostettiin kirjallisuushaussa käytetyt hakusanat. Sisäänottokriteerit täyttäneet tutkimukset (n = 7) hyväksyttiin mukaan kirjallisuuskatsaukseen. Tutkimusten laadun arviointi tehtiin helmikuussa 2022 Hotuksen suomeksi kääntämillä JBI-katsauksissa käytetyillä arviointikriteereillä. Aineiston analyysi tehtiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmällä. Analysoinnin tuloksena saatiin yksitoista yläluokkaa, joista yhdeksän yläluokkaa kuvaa hoitohenkilökunnan kokemuksia teknologian käytöstä sekä kaksi yläluokkaa teknologian käytön vaikutuksia työhyvinvointiin.
Tulosten mukaan hoitohenkilökunnalla on enimmäkseen positiivisia ajatuksia ikääntyneiden hoitotyössä käytettävästä teknologiasta. Teknologia nähdään etenkin toiminnan tehostajana ja resurssien parantajana. Teknologia voi parantaa hoidon laatua, saavutettavuutta ja potilasturvallisuutta sekä vaikuttaa positiivisesti kestävään kehitykseen.
Hoitohenkilökunnan mielestä teknologian tulisi olla joustavaa, potilaan yksilöllisiin tarpeisiin sopivaa, henkilökeskeistä sekä nykyisiin rakenteisiin integroitua, jotta sen käyttöön voitaisiin siirtyä. Hoitohenkilökunta kokee teknologian työn apuvälineeksi eikä korvaajaksi. Hoitohenkilökunta ajattelee fyysisen kontaktin puuttumisen joissain määrin vaikeuttavan hoitoa, ja sen takia sähköisten palveluiden ei tulisi kokonaan korvata henkilökohtaista kontaktia.
Hoitohenkilökunta kokee teknologian vaikuttavan myös työhyvinvointiin. Teknologian koetaan lisäävän työtyytyväisyyttä, mutta myös aiheuttavan teknologiastressiä. On selvää, että lisätutkimusta ja näyttöä aiheesta tarvitaan.
Opinnäytetyöstä saatavaa tietoa voidaan hyödyntää jatkossa esimerkiksi käytännön hoitotyössä, teknologian käyttöönottoprosessien yhteydessä, hoitohenkilökunnan työnohjauksen tukena sekä työterveyshuollossa.