Markkinointiviestintäsuunnitelma World Experience Finland ry:lle
Luuk, Ida (2022)
Luuk, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054534
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma voittoa tavoittelemattomalle World Experience Finland ry vaihto-oppilasjärjestölle. Tämä oli heille tarpeen, sillä he eivät ole olleet enää aktiivisesti toiminnassa 2000-luvun puolella, ja digiloikka on jäänyt tekemättä. Teoriaosuudessa käydään läpi vaihto-oppilasjärjestöjä ja paneudutaan myös yksityiskohtaisemmin World Experience Finland ry:n toimintaan. Markkinointiviestinnän teoriaa käydään läpi laajemmin ennen kuin mennään sosiaalisen median markkinointiin. Markkinointiviestintäsuunnitelma rajattiin sosiaalisen median ympärille, sillä yhdistyksen kannalta siitä olisi eniten hyötyä myös rajallisen budjetin vuoksi. Tarkoituksena oli pohtia, mitä kanavia olisi parasta käyttää sekä miten ja minkälaista sisältöä tulisi tuottaa. Lukioikäisen kohderyhmän sekä yhdistyksen sosiaalisen median osaamisen vuoksi päädyttiin Instagramiin ja Facebookiin. Suunnitelmassa käytettiin PR Smithin SOSTAC-mallia, jota voi käyttää liiketoiminta-, markkinointiviestintä- ja projektisuunnitelmassa. Tähän kuului myös muita kaavoja, kuten SMART, 5S ja 7P. SOSTAC on suosittu markkinointiviestinnän suunnittelussa, sillä se on kattava työkalu, joka huomioi monia yksityiskohtia. Siinä käydään läpi yhdistyksen nykytilanne katsaus, tavoitteet, strategia, taktiikka ja sen käytännön toimenpiteet sekä suunnitelman mittaaminen ja seuranta. Opinnäytetyöprosessin tuloksena on valmis sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnitelma World Experience Finland ry:lle. Lopputulokseen sisältyy yksityiskohtaisesti suunniteltuja julkaisuaiheita ja esimerkkejä. Lopuksi on pohdintaa opinnäytetyöstä sekä jatkokehitysideoita, kuten esimerkiksi liittyminen sosiaalisen mediaan kanavaan nimeltä TikTok. Opinnäytetyö alkoi keväällä 2021 ja se saatiin päätökseen keväällä 2022.