Uuden järjestelmän käyttöönoton käyttäjätyytyväisyystutkimus
Muhamedi, Erdal (2022)
Muhamedi, Erdal
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064606
Tiivistelmä
Muutosjohtaminen yritykselle on todella tärkeää. Uuden järjestelmän käyttöönotossa budjetin sekä käyttäjien tyytyväisyyden mittaaminen on hyvä toteuttaa. Moni projekti epäonnistuu, kun dataa ei kerätä siitä, miten muutos on toteutunut.
Tämä opinnäytetyö on osa Gigantin suurta uuden järjestelmän käyttöönottohanketta. Hankkeen tavoitteena on ottaa vanhan vuonna 1999 lähtien käytetyn elGuide-nimisen hallinnollisen ohjelman tilalle uutta NGR-nimistä hallinnollista järjestelmää eli Next Generation Retailia.
Opinnäytetyöllä tavoitellaan sitä, että yritykselle tuodaan esiin, miten uuden tietojärjestelmän käyttöönoton muutosjohtaminen on toteutunut loppukäyttäjän näkökulmasta sekä ovatko loppukäyttäjän olleet tyytyväisiä uuteen järjestelmään. Päätavoite oli selvittää käyttöönoton eri vaiheissa loppukäyttäjien mielipiteitä ja eroavaisuuksia ja näi-den pohjalta luoda yritykselle kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön dataa kerättiin kolmella kyselyllä ja näitten pohjalta luotiin haastatteluja. Kyselyt lähetettiin ennen käyttöönottoa, käyttöönoton aikana sekä käyttöönoton jälkeen. Kyselyiden perusteella selvitettiin, mitkä yksiköt olivat kokeneet käyttöönoton positiivisena ja mitkä negatiivisena. Näin saatiin tarvittavat tiedot ja niiden pohjalta haastateltiin tarvittavat yksiköt. Haastateltavat henkilöt olivat osastovastaavat sekä osastopäälliköt.
Kerättyä data analysoitiin ja tämän pohjalta luotiin kehitysehdotuksia, miten mahdollisesti jatkossa tulisi toimia toisin uusien projektien johtamisessa ja käyttöönotossa loppukäyttäjän näkökulmasta.
Tämä opinnäytetyö on osa Gigantin suurta uuden järjestelmän käyttöönottohanketta. Hankkeen tavoitteena on ottaa vanhan vuonna 1999 lähtien käytetyn elGuide-nimisen hallinnollisen ohjelman tilalle uutta NGR-nimistä hallinnollista järjestelmää eli Next Generation Retailia.
Opinnäytetyöllä tavoitellaan sitä, että yritykselle tuodaan esiin, miten uuden tietojärjestelmän käyttöönoton muutosjohtaminen on toteutunut loppukäyttäjän näkökulmasta sekä ovatko loppukäyttäjän olleet tyytyväisiä uuteen järjestelmään. Päätavoite oli selvittää käyttöönoton eri vaiheissa loppukäyttäjien mielipiteitä ja eroavaisuuksia ja näi-den pohjalta luoda yritykselle kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön dataa kerättiin kolmella kyselyllä ja näitten pohjalta luotiin haastatteluja. Kyselyt lähetettiin ennen käyttöönottoa, käyttöönoton aikana sekä käyttöönoton jälkeen. Kyselyiden perusteella selvitettiin, mitkä yksiköt olivat kokeneet käyttöönoton positiivisena ja mitkä negatiivisena. Näin saatiin tarvittavat tiedot ja niiden pohjalta haastateltiin tarvittavat yksiköt. Haastateltavat henkilöt olivat osastovastaavat sekä osastopäälliköt.
Kerättyä data analysoitiin ja tämän pohjalta luotiin kehitysehdotuksia, miten mahdollisesti jatkossa tulisi toimia toisin uusien projektien johtamisessa ja käyttöönotossa loppukäyttäjän näkökulmasta.