Lasten simulaatiotehtäviä Stay and Play -ensihoidon mobiilisimulaattoriin : kuumekouristus ja laryngiitti
Kangas-Hynnilä, Ilona; Sairanen, Johanna; Tiihonen, Henna (2022)
Kangas-Hynnilä, Ilona
Sairanen, Johanna
Tiihonen, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074733
Tiivistelmä
Kehittämistyössä suunniteltiin jo valmiiseen ensihoidon mobiilisimulaattoriin lasten ensihoidon tehtäviä. Tehtäviksi valikoituivat laryngiitti eli kurkunpääntulehdus sekä kuumekouristus, sillä nämä ovat yksiä yleisimmistä lasten ensihoidon tehtävistä. Toimeksiantajana kehittämistyössä oli Breathe Mobile Solutions, joka on Stay and Play -ensihoidon mobiilisimulaattoripelin kehittäjä sekä omistaja.
Lapsipotilaita tulee ensihoidossa vastaan suhteellisen vähän ja näin ollen kokemus lapsipotilaiden hoitamisesta jää väkisin vähäisemmäksi verrattuna aikuispotilaisiin. Koettiin juuri tämän vuoksi tärkeäksi tehdä kehittämistyö liittyen lapsipotilaiden ensihoitoon sekä sopivasti kehittämistyön tilaajalta uupui vielä lasten ensihoidon tehtävät pelistä.
Kehittämistyömme tarkoituksena oli laatia Stay and Play -mobiilisimulaattorin käyttäjille lasten ensihoitoon kaksi potilastehtävää. Tavoitteena oli lisätä ensihoitajaopiskelijoiden osaamista ja valmiuksia hoitaa lapsipotilaita. Tavoitteena kehittämistyöllämme oli myös tukea henkilöitä, jotka hyötyvät pelillisestä oppimismenetelmästä.
Kehittämistyö sisältää simulaatiotehtävien suunnittelun lisäksi Webropol-kyselyn, jonka avulla kerättiin palautetta tuotoksesta sekä kartoitimme ensihoitajien kokemusta lapsipotilaista ensihoidossa. Tiivistetysti tuloksista voi päätellä, että lapsipotilaat koetaan haastavampana potilasryhmänä aikuispotilaisiin verrattaessa. Vastaajista enemmistö oli hoitanut laryngiittia ja/tai kuumekouristusta sairastavaa lapsipotilasta.
Jatkokehittämistyö voisi käsitellä esimerkiksi mobiilioppimisen sekä eri oppimismenetelmien hyötyjä sosiaali- ja terveysalan opinnoissa tai työpaikoilla. Näitä tuloksia voisi hyödyntää muun muassa ammattialojen opettajat. The development work was to plan simulation tasks for children to a ready-made emergency care mobile simulator. The tasks that get picked were laryngitis and febrile seizures. Those are one of the most common tasks in pediatric emergency care. The client organization of this development work was Breathe Mobile Solutions. They are the owner and developer of Stay and Play – emergency care mobile simulator.
Emergency care comes against relatively little of pediatric patients, so the experience of caring for pediatric patients is forcibly less compared to adult patients. Because of that it felt important to do the thesis about emergency care for pediatric patients. Also, the client organization of the development work was suitably miss ing those pediatric emergency care tasks from their mobile game.
The purpose of our development work was to draw up two patient tasks about children`s emergency care for the users of Stay and Play mobile simulator. The aim was to increase the competence and capacity of paramedic students to care for pediatric patients. The goal of our development work was also to support individuals who benefit from the gamified learning method.
In addition to the design of simulation tasks, the development work includes a Webropol survey to collect feedback from output and to map out the experience of paramedics in pediatric patients in emergency care. A summary of results can conclude that pediatric patients are perceived as a more challenging group of patients compared with adult patients. A majority of respondents had treated a pediatric patient with laryngitis and febrile seizures.
Further development work could process for example the benefits of mobile learning and different learning methods in social and health care studies and workplaces. These results could be exploited for example teachers in healthcare professional fields.
Lapsipotilaita tulee ensihoidossa vastaan suhteellisen vähän ja näin ollen kokemus lapsipotilaiden hoitamisesta jää väkisin vähäisemmäksi verrattuna aikuispotilaisiin. Koettiin juuri tämän vuoksi tärkeäksi tehdä kehittämistyö liittyen lapsipotilaiden ensihoitoon sekä sopivasti kehittämistyön tilaajalta uupui vielä lasten ensihoidon tehtävät pelistä.
Kehittämistyömme tarkoituksena oli laatia Stay and Play -mobiilisimulaattorin käyttäjille lasten ensihoitoon kaksi potilastehtävää. Tavoitteena oli lisätä ensihoitajaopiskelijoiden osaamista ja valmiuksia hoitaa lapsipotilaita. Tavoitteena kehittämistyöllämme oli myös tukea henkilöitä, jotka hyötyvät pelillisestä oppimismenetelmästä.
Kehittämistyö sisältää simulaatiotehtävien suunnittelun lisäksi Webropol-kyselyn, jonka avulla kerättiin palautetta tuotoksesta sekä kartoitimme ensihoitajien kokemusta lapsipotilaista ensihoidossa. Tiivistetysti tuloksista voi päätellä, että lapsipotilaat koetaan haastavampana potilasryhmänä aikuispotilaisiin verrattaessa. Vastaajista enemmistö oli hoitanut laryngiittia ja/tai kuumekouristusta sairastavaa lapsipotilasta.
Jatkokehittämistyö voisi käsitellä esimerkiksi mobiilioppimisen sekä eri oppimismenetelmien hyötyjä sosiaali- ja terveysalan opinnoissa tai työpaikoilla. Näitä tuloksia voisi hyödyntää muun muassa ammattialojen opettajat.
Emergency care comes against relatively little of pediatric patients, so the experience of caring for pediatric patients is forcibly less compared to adult patients. Because of that it felt important to do the thesis about emergency care for pediatric patients. Also, the client organization of the development work was suitably miss ing those pediatric emergency care tasks from their mobile game.
The purpose of our development work was to draw up two patient tasks about children`s emergency care for the users of Stay and Play mobile simulator. The aim was to increase the competence and capacity of paramedic students to care for pediatric patients. The goal of our development work was also to support individuals who benefit from the gamified learning method.
In addition to the design of simulation tasks, the development work includes a Webropol survey to collect feedback from output and to map out the experience of paramedics in pediatric patients in emergency care. A summary of results can conclude that pediatric patients are perceived as a more challenging group of patients compared with adult patients. A majority of respondents had treated a pediatric patient with laryngitis and febrile seizures.
Further development work could process for example the benefits of mobile learning and different learning methods in social and health care studies and workplaces. These results could be exploited for example teachers in healthcare professional fields.