Pro Consona Päivähoito Mukana -sovelluksen käytettävyys
Ojapalo, Minna (2014)
Ojapalo, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127241
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli arvioida perhepäivähoidossa käytössä olevan Pro Consona Mukana -mobiilisovelluksen käytettävyyttä loppukäyttäjien näkökulmasta. Työn tavoitteena oli saada tietoa sovelluksen käytettävyydestä tuoden esille käyttäjien kokemuksia asiakasymmärryksen lisäämiseksi. Toinen tavoite oli tuoda esille käyttäjien ideoita kehitystarpeista. Työ tehtiin CGI Suomi Oy:lle.
Käytettävyyden arviointimenetelmäksi valittiin havainnointi ja teemahaastattelu, jossa oli piirteitä puolistrukturoidusta haastattelusta. Teemahaastatteluun päädyttiin sen takia, että se sopii hyvin jo käytössä olevan sovelluksen arviointiin. Haastattelu sisälsi viisi kysymystä, joihin vaadittiin numeroarviointia. Arviointiasteikko oli yhdestä viiteen. Haastattelun lisäksi perhepäivähoitajia havainnoitiin siitä, kuinka sovellusta käytetään ja miten se toimii.
Käytettävyystutkimukseen osallistui kymmenen järvenpääläistä perhepäivähoitajaa.
Tulosten mukaan sovelluksen käytettävyys on hyvä. Kahdeksan (80 %) perhepäivähoitajaa oli tyytyväisiä sovelluksen käytettävyyteen ja sanoivat, että sen käyttäminen on helppoa ja yksinkertaista. Kaksi perhepäivähoitajaa (20 %) sanoi, että sovellusta on vaikea käyttää, mutta heitä pyydettiin käyttämään sitä joka tapauksessa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että Pro Consona Päivähoito Mukana -sovellus on tehty käytettävyydeltään hyväksi myös asiakkaiden mielestä. Muutamia pieniä ongelmia siinä käyttäjien kokemusten mukaan oli. Näitä olivat esimerkiksi näppäinten ja fontin pieni koko.
Käytettävyystutkimuksen tuloksia tullaan käyttämään Päivähoito Mukana -sovelluksen kehityksessä, jotta siitä saataisiin entistä käyttäjäystävällisempi ja toimivampi työväline perhepäivähoitajien käyttöön.
Käytettävyyden arviointimenetelmäksi valittiin havainnointi ja teemahaastattelu, jossa oli piirteitä puolistrukturoidusta haastattelusta. Teemahaastatteluun päädyttiin sen takia, että se sopii hyvin jo käytössä olevan sovelluksen arviointiin. Haastattelu sisälsi viisi kysymystä, joihin vaadittiin numeroarviointia. Arviointiasteikko oli yhdestä viiteen. Haastattelun lisäksi perhepäivähoitajia havainnoitiin siitä, kuinka sovellusta käytetään ja miten se toimii.
Käytettävyystutkimukseen osallistui kymmenen järvenpääläistä perhepäivähoitajaa.
Tulosten mukaan sovelluksen käytettävyys on hyvä. Kahdeksan (80 %) perhepäivähoitajaa oli tyytyväisiä sovelluksen käytettävyyteen ja sanoivat, että sen käyttäminen on helppoa ja yksinkertaista. Kaksi perhepäivähoitajaa (20 %) sanoi, että sovellusta on vaikea käyttää, mutta heitä pyydettiin käyttämään sitä joka tapauksessa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että Pro Consona Päivähoito Mukana -sovellus on tehty käytettävyydeltään hyväksi myös asiakkaiden mielestä. Muutamia pieniä ongelmia siinä käyttäjien kokemusten mukaan oli. Näitä olivat esimerkiksi näppäinten ja fontin pieni koko.
Käytettävyystutkimuksen tuloksia tullaan käyttämään Päivähoito Mukana -sovelluksen kehityksessä, jotta siitä saataisiin entistä käyttäjäystävällisempi ja toimivampi työväline perhepäivähoitajien käyttöön.