Operatiivinen tehokkuus hammaslääkärivastaanottojen toiminnassa: toimintakäsikirja suun terveydenhuollon esimiehille
Mäki, Mikko (2021)
Mäki, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064592
Tiivistelmä
Yksityisen suun terveydenhuollon liiketoiminnan kova kilpailutilanne pakottaa yritykset jatkuvasti tarkkailemaan ja kehittämään omaa toimintaa ja sen tehokkuutta. Voimakas kasvu ja yrityskaupat tuovat mukanaan erilaisia toimintatapoja ja -malleja eikä ilman kuvattuja prosesseja pystytä toimimaan yhtenäisesti, mikä heikentää tehokkuutta.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli laatia ja tehdä toimintakäsikirja hammasklinikoiden esimiehille. Toimintakäsikirja perustuu toiminnan kannalta tunnistettuihin ydinprosesseihin. Toimintakäsikirjan on tarkoitus toimia työkaluna ja avuksi esimiehille hammasklinikoiden toiminnan johtamisessa. Tavoitteena oli kuvata ja dokumentoida tärkeimmät ydinprosessit hammasklinikoiden operatiivisen toiminnan osalta ja niiden kautta tehostaa sekä yhtenäistää toimintaa vastaanotoilla ja helpottaa esimiesten johtamista.
Kehittämistyö toteutettiin projektityönä. Itse kehittämishanke eteni ideasta, projektiesitykseksi mitä käytettiin projektisuunnitelman pohjana. Projekti eteni projektisuunnitelman mukaisesti tavoitteiden mukaiseen toteutukseen ja päättyi esimiehille järjestettyyn jalkauttamistilaisuuteen. Tämän jälkeen suunnitellusti prosesseja vietiin toimintaan ja siirrettiin seurantaan. Kehittämistyö toteutettiin vuoden 2020 aikana hyödyntäen koronaviruksen aiheuttamaa toiminnan hiljentymistä hyödyksi.
Kehittämisen tuotoksena syntynyt toimintakäsikirjaa hyödynnetään hammasklinikoiden toiminnassa ja johtamisessa sekä käytetään jatkossa myös osana perehdytystyötä. Toimintakäsikirja tehtiin tämän hetken toimintaan ja tilanteeseen sopivaksi, mutta se on muokattavissa ja sitä kehitetään osana jatkuvaa kehittämistyötä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli laatia ja tehdä toimintakäsikirja hammasklinikoiden esimiehille. Toimintakäsikirja perustuu toiminnan kannalta tunnistettuihin ydinprosesseihin. Toimintakäsikirjan on tarkoitus toimia työkaluna ja avuksi esimiehille hammasklinikoiden toiminnan johtamisessa. Tavoitteena oli kuvata ja dokumentoida tärkeimmät ydinprosessit hammasklinikoiden operatiivisen toiminnan osalta ja niiden kautta tehostaa sekä yhtenäistää toimintaa vastaanotoilla ja helpottaa esimiesten johtamista.
Kehittämistyö toteutettiin projektityönä. Itse kehittämishanke eteni ideasta, projektiesitykseksi mitä käytettiin projektisuunnitelman pohjana. Projekti eteni projektisuunnitelman mukaisesti tavoitteiden mukaiseen toteutukseen ja päättyi esimiehille järjestettyyn jalkauttamistilaisuuteen. Tämän jälkeen suunnitellusti prosesseja vietiin toimintaan ja siirrettiin seurantaan. Kehittämistyö toteutettiin vuoden 2020 aikana hyödyntäen koronaviruksen aiheuttamaa toiminnan hiljentymistä hyödyksi.
Kehittämisen tuotoksena syntynyt toimintakäsikirjaa hyödynnetään hammasklinikoiden toiminnassa ja johtamisessa sekä käytetään jatkossa myös osana perehdytystyötä. Toimintakäsikirja tehtiin tämän hetken toimintaan ja tilanteeseen sopivaksi, mutta se on muokattavissa ja sitä kehitetään osana jatkuvaa kehittämistyötä.