Tekstiilikuiduista pikseleiksi : digitaaliset tekstiilimateriaalit osana muodin muutosta
Pitkänen, Iida (2022)
Pitkänen, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104846
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli syventyä digitaalisen muodin maailmaan muuttamalla tekstiilimateriaaleja digitaaliseen muotoon. Aiheen valintaan vaikuttivat digitaalisen muodin ja digitaalisten materiaalien ajankohtaisuus sekä tekijän kiinnostus aihetta kohtaan ja halu kehittää ammatillista osaamista.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin tekstiilimateriaalien digitointiin samalla sivuten digitaalista muotia. Opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää tekstiilimateriaalien digitointia, teksturointia ja niiden hyödyntämistä 3D-ohjelmissa. Opinnäytetyössä tutustuttiin digitaalisten tekstuurikarttojen toimintaan ja havainnollistettiin lyhyesti, kuinka teksturoinnin teoriaa voitaisiin hyödyntää myös kuvankäsittelyohjelmistossa. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin materiaaliskannerin ja –analysaattorin toimintaan, sekä hyödynnettiin niitä tekstiilimateriaalin digitoinnissa.
Opinnäytetyössä korostui konkreettinen kokeilu ja testaus. Tietoperusta muodostui taustatiedon hankinnasta ja tulosten pohdinnasta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Digital & Circular Fashion House –hanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Digital & Circular Fashion House hankkeen ja hankkeeseen kuuluvien yritysten ymmärrystä tekstiilimateriaalien digitoinnista, sen haasteista ja mahdollisuuksista.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi video, jossa digitaalisia tekstiilimateriaaleja verrataan fyysiseen tekstiilimateriaaliin. Vertailun vuoksi opinnäytetyössä toteutettiin sekä fyysinen ommeltu asu että digitaalinen kaksonen. Luoduista asuista koottiin video, jossa esiteltiin, kuinka fyysinen tekstiilimateriaali liikkuu verrattuna digitoituun tekstiilimateriaaliin. Fyysisen vaatteen mallina toimi Savonia-ammattikorkeakoulun tanssinopiskelija, jonka avulla fyysinen asu saatiin liikkumaan.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin tekstiilimateriaalien digitointiin samalla sivuten digitaalista muotia. Opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää tekstiilimateriaalien digitointia, teksturointia ja niiden hyödyntämistä 3D-ohjelmissa. Opinnäytetyössä tutustuttiin digitaalisten tekstuurikarttojen toimintaan ja havainnollistettiin lyhyesti, kuinka teksturoinnin teoriaa voitaisiin hyödyntää myös kuvankäsittelyohjelmistossa. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin materiaaliskannerin ja –analysaattorin toimintaan, sekä hyödynnettiin niitä tekstiilimateriaalin digitoinnissa.
Opinnäytetyössä korostui konkreettinen kokeilu ja testaus. Tietoperusta muodostui taustatiedon hankinnasta ja tulosten pohdinnasta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Digital & Circular Fashion House –hanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Digital & Circular Fashion House hankkeen ja hankkeeseen kuuluvien yritysten ymmärrystä tekstiilimateriaalien digitoinnista, sen haasteista ja mahdollisuuksista.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi video, jossa digitaalisia tekstiilimateriaaleja verrataan fyysiseen tekstiilimateriaaliin. Vertailun vuoksi opinnäytetyössä toteutettiin sekä fyysinen ommeltu asu että digitaalinen kaksonen. Luoduista asuista koottiin video, jossa esiteltiin, kuinka fyysinen tekstiilimateriaali liikkuu verrattuna digitoituun tekstiilimateriaaliin. Fyysisen vaatteen mallina toimi Savonia-ammattikorkeakoulun tanssinopiskelija, jonka avulla fyysinen asu saatiin liikkumaan.