”Treenataanko yhessä?” : tapaustutkimus pop/jazz-laulun ryhmäopetuksen kehittämisestä aikuisille Kainuun musiikkiopistossa
Kilpeläinen, Sanna (2022)
Kilpeläinen, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114950
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää pop/jazz-laulun ryhmäopetuksen malli aikuisopiskelijoiden opettamiseen Kainuun musiikkiopistossa. Ongelmana oli aikuisten pitkään jatkuva opiskelupaikan jonottaminen Taiteen perusopetuksen painottaessa lapsia ja nuoria. Kehittämällä uudenlainen ryhmäopetusmalli aikuisille pyrittiin mahdollistamaan aikuisten pääsy lauluopetuksen piiriin Kajaanissa.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutustumalla aikaisempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen selvitettiin, kuinka laulun ryhmäopetusta on toteutettu muualla, millaisia kokemuksia sen käytöstä on saatu ja perehdyttiin hyvän ryhmäpedagogiikan periaatteisiin. Tutustuttiin myös palvelumuotoilun menetelmiin ja hyödynnettiin niitä kehitystyössä. Ryhmäopetusmallin kehittämistä varten haastateltiin Kainuun musiikkiopiston vt. rehtori Eeva-Maria Nivalaista, sekä tehtiin kysely pop/jazz-laulun opiskelupaikkaa jonottaville aikuisille, joiden käyttöön palvelua kehitettiin. Heiltä kerättiin tietoa verkkokyselyn avulla. Tarkoituksena oli kartoittaa opiskelijoiden odotuksia ja toiveita ryhmäopetuksesta ja tutustua palvelun käyttäjäryhmään. Saadun tutkimus- ja kokemustiedon pohjalta kehitettiin palvelumuotoilun metodein pop/jazz-laulun ryhmäopetuksen malli aikuisille. The purpose of the thesis was to develop a group education model for adult students in pop/jazz-singing at Kainuu Music School. Basic Art Education Act prioritizes children and youngsters, so adults end up in a waiting list for a study place. The goal was to enable singing education for adults in Kajaani by developing a new group education model.
The thesis is developmental research. By exploring former research and literature information was gathered about group education used in teaching singing, how it is used, what kind of experiences there are and what are the pedagogical principles of a good group education. The service design process and its methods were reviewed and utilized in the thesis.
During the development process the Principal of Kainuu Music School Eeva-Maria Nivalainen was interviewed and an online inquiry was conducted for adults who were on the waiting list for a study place. The goal was to clarify the adult students’ hopes and expectations for group education and get to know the focus group. Based on the information of the research and the author’s own experience as a singing teacher a group education model was developed for adult students in pop/jazz-singing.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutustumalla aikaisempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen selvitettiin, kuinka laulun ryhmäopetusta on toteutettu muualla, millaisia kokemuksia sen käytöstä on saatu ja perehdyttiin hyvän ryhmäpedagogiikan periaatteisiin. Tutustuttiin myös palvelumuotoilun menetelmiin ja hyödynnettiin niitä kehitystyössä. Ryhmäopetusmallin kehittämistä varten haastateltiin Kainuun musiikkiopiston vt. rehtori Eeva-Maria Nivalaista, sekä tehtiin kysely pop/jazz-laulun opiskelupaikkaa jonottaville aikuisille, joiden käyttöön palvelua kehitettiin. Heiltä kerättiin tietoa verkkokyselyn avulla. Tarkoituksena oli kartoittaa opiskelijoiden odotuksia ja toiveita ryhmäopetuksesta ja tutustua palvelun käyttäjäryhmään. Saadun tutkimus- ja kokemustiedon pohjalta kehitettiin palvelumuotoilun metodein pop/jazz-laulun ryhmäopetuksen malli aikuisille.
The thesis is developmental research. By exploring former research and literature information was gathered about group education used in teaching singing, how it is used, what kind of experiences there are and what are the pedagogical principles of a good group education. The service design process and its methods were reviewed and utilized in the thesis.
During the development process the Principal of Kainuu Music School Eeva-Maria Nivalainen was interviewed and an online inquiry was conducted for adults who were on the waiting list for a study place. The goal was to clarify the adult students’ hopes and expectations for group education and get to know the focus group. Based on the information of the research and the author’s own experience as a singing teacher a group education model was developed for adult students in pop/jazz-singing.