Videotallenteet perehdytyksen työkaluna tilitoimistossa
Seppälä, Aku (2022)
Seppälä, Aku
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114935
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee videotallenteiden eli audiovisuaalisten materiaalien käyttöä perehdytyksen ja opetuksen työkaluna tilitoimistossa. Työn tavoitteena oli tutkia videotallenteiden hyödyllisyyttä perehdytyksessä, sekä hankkia vastauksia siihen minkälaisia ja mistä aiheista opetusvideoita tulisi tehdä, jotta niistä saataisiin eniten hyötyä. Tavoitteen saavuttamiseksi opinnäytetyön tarkoitus oli luoda videotallenne tilinpäätöskirjauksista koulutustarkoitukseen, jonka onnistumista sittemmin mitattiin kvantitatiivisella tutkimuksella.
Tilitoimistoala on nopeasti muuttuva toimiala, jonka raju teknologinen murros sekä automaatio tehostavat kirjanpitoa kovalla vauhdilla. Samalla kun manuaalinen työ vähenee, ajatustyö lisääntyy. Tämä asettaa alalla myös tiettyjä vaatimuksia perehdytykselle, jotta työntekijät saavat tarvittavaa tukea työtehtäviensä hoitamiseen. Opinnäytetyö onkin syntynyt toimeksiantajan tarpeesta saada tukea työntekijöidensä perehdytykseen kasvavan rekrytointitarpeen seurauksena. Toimeksiantaja on halunnut pysyä työssä anonyyminä, jonka seurauksena toimeksiantajaa ei voitu esitellä opinnäytetyön aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen toteutusta tilitoimistossa, sekä digitalisaation ja videotallenteiden suhdetta sen edistämisessä. Aihealueina teoriaosuudessa syvennytään talouden hallintaan tilitoimistossa, perehdytykseen, digitalisaatioon sekä opetusvideoihin ja niiden tuottamiseen. Teoriaosuuden on ajateltu tukevan opinnäytetyötä kokonaisuutena ja antavan tarvittavia taitoja onnistuneen kehittämistyön toteuttamiseen.
Opinnäytetyön aikana tehtiin opetusvideo, joka tulee samalla toimimaan demona tuleville koulutusvideoille. Tallenne käsitteli tilipäätöskirjauksia ja sen pyrkimys oli tehdä niistä tekijälleen helpommin ymmärrettäviä sekä toistettavia. Taloushallinnon asiantuntijoille tehdystä kyselytutkimuksesta voitiin tehdä johtopäätös siitä, että opetukselle videotallenteiden muodossa on todellakin aito tarve tilitoimistossa ja niiden tekemistä on syytä jatkaa myös tulevaisuudessa. Tuloksista selvisi minkälaisia piirteitä hyvä opetusvideo pitää sisällään, sekä se mistä aiheista ja kenelle niitä tulisi tulevaisuudessa tehdä. Videotallenteiden ehdottomaksi eduksi nähtiin niiden toistettavuus sekä riippumattomuus ajasta ja paikasta.
Tilitoimistoala on nopeasti muuttuva toimiala, jonka raju teknologinen murros sekä automaatio tehostavat kirjanpitoa kovalla vauhdilla. Samalla kun manuaalinen työ vähenee, ajatustyö lisääntyy. Tämä asettaa alalla myös tiettyjä vaatimuksia perehdytykselle, jotta työntekijät saavat tarvittavaa tukea työtehtäviensä hoitamiseen. Opinnäytetyö onkin syntynyt toimeksiantajan tarpeesta saada tukea työntekijöidensä perehdytykseen kasvavan rekrytointitarpeen seurauksena. Toimeksiantaja on halunnut pysyä työssä anonyyminä, jonka seurauksena toimeksiantajaa ei voitu esitellä opinnäytetyön aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen toteutusta tilitoimistossa, sekä digitalisaation ja videotallenteiden suhdetta sen edistämisessä. Aihealueina teoriaosuudessa syvennytään talouden hallintaan tilitoimistossa, perehdytykseen, digitalisaatioon sekä opetusvideoihin ja niiden tuottamiseen. Teoriaosuuden on ajateltu tukevan opinnäytetyötä kokonaisuutena ja antavan tarvittavia taitoja onnistuneen kehittämistyön toteuttamiseen.
Opinnäytetyön aikana tehtiin opetusvideo, joka tulee samalla toimimaan demona tuleville koulutusvideoille. Tallenne käsitteli tilipäätöskirjauksia ja sen pyrkimys oli tehdä niistä tekijälleen helpommin ymmärrettäviä sekä toistettavia. Taloushallinnon asiantuntijoille tehdystä kyselytutkimuksesta voitiin tehdä johtopäätös siitä, että opetukselle videotallenteiden muodossa on todellakin aito tarve tilitoimistossa ja niiden tekemistä on syytä jatkaa myös tulevaisuudessa. Tuloksista selvisi minkälaisia piirteitä hyvä opetusvideo pitää sisällään, sekä se mistä aiheista ja kenelle niitä tulisi tulevaisuudessa tehdä. Videotallenteiden ehdottomaksi eduksi nähtiin niiden toistettavuus sekä riippumattomuus ajasta ja paikasta.