Tasa-arvo opinnollistamisessa
Aura, Pirjo; Drake, Merja; Vanhanen-Nuutinen, Liisa (2021)
Aura, Pirjo
Drake, Merja
Vanhanen-Nuutinen, Liisa
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041228416
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041228416
Tiivistelmä
Työn opinnollistaminen on vakiintumassa tavaksi hankkia osaamista työssä korkeakouluopintojen aikana. Haaga-Helian opinnollistamisprosessista käytetään nimitystä Work & Study -malli. Work & Study -mallissa opiskelija opinnollistaa työtä, jota hän tekee työsuhteessa, joko omassa työssään, korkeakoulun ja työpaikan yhteistoiminnassa tai työpaikan tarjoamassa tehtävässä (Mäkelä, 2021). Opinnollistamisesta tehdään osaamisen kehittämisen sopimus, mutta muuten koulun ja työpaikan vastuut määrittyvät eri tavalla kuin työharjoittelussa. Voiko opinnollistaminen asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan riippuen siitä, mitkä mahdollisuudet heillä on opinnollistamiseen? Miten lisätä tietoisuutta tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta kaikissa opiskelun vaiheissa riippumatta oppimisympäristöstä?