Matkani HR:stä IT-konsultiksi – päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö
Laurila, Sonja (2022)
Laurila, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204125053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204125053
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kahdeksan viikon mittainen päiväkirjaseuranta siirtymästä HR-roolista IT-konsultiksi. Päiväkirjaseuranta toteutettiin ajanjaksolla 3.1.-25.2.2022. Seurantajakson aikana tekijän toimenkuvaan kuuluivat pääasiallisesti projektipäällikön ja järjestelmäasiantuntijan tehtävät. Päiväkirjan tavoitteena oli tarkastella HR-ratkaisujen toimitukseen liittyviä haasteista HR-asiakkaan asiakaskokemuksen näkökulmasta. Päiväkirjan tarkoitus oli syventää tekijän teknistä ymmärrystä ja kirkastaa koettua ammatti-identiteettiä IT-konsulttina.
Päiväkirjan aluksi analysointiin nykyinen työympäristö ja kuvattiin sidosryhmät ja kommunikaatio työpaikalla. Seuranta toteutettiin päivittäisillä raportoinneilla työtehtävistä sekä viikoittaisilla teoriaa tarkastelevilla yhteenvedoilla. Viikoittaisten yhteenvetojen teemoina ja työn tietoperustana olivat: (1) RFP, RFI ja RFQ-vaiheet; (2) työmääräarviointi; (3) yhteinen kieli projektissa; (4) käyttöönottokaavio; (5) asiakkaalta odotetun työmäärän kuvaaminen; (6) yhteishenki projektin menestystekijänä; (7) projektikustannusten ennustaminen ja (8) projektiriskienhallinta.
Opinnäytetyön loppupohdinta osoitti, että tekijän tekninen osaaminen syveni ja ymmärrys projektitoimituksista kasvoi seurantaviikkojen aikana. Seurantaviikkojen aikana tekijälle kirkastui hänen ammatti-identiteettinsä ja mielenkiinnonkohteensa IT-konsulttina. Havaintojen ja viikkoanalyysien pohjalta seuraavat tekijät osoittautuivat tärkeiksi tekijöiksi HR-asiakkaan asiakaskokemuksen parantamiseksi HR-järjestelmätoimituksissa: (1) aktiivinen keskustelu SaaS-ratkaisujen parhaiden käytäntöjen hyödyntämisestä, (2) toimittajan tekemän työn laajuuden kuvaaminen asiakkaalle ymmärrettävästi, (3) asiakkaalta vaaditun työmäärän tekeminen näkyväksi, (4) IT-alan terminologian avaaminen ymmärrettävästi, (5) järjestelmäinfrastuktuurin kuvaaminen, (6) yhteishengen luominen projektitiimin kesken, (7) projektikustannusten seuranta ennustaen, (8) projektiriskien hallinta ennakoiden ja riskien suuruus huomioiden.
Päiväkirjan aluksi analysointiin nykyinen työympäristö ja kuvattiin sidosryhmät ja kommunikaatio työpaikalla. Seuranta toteutettiin päivittäisillä raportoinneilla työtehtävistä sekä viikoittaisilla teoriaa tarkastelevilla yhteenvedoilla. Viikoittaisten yhteenvetojen teemoina ja työn tietoperustana olivat: (1) RFP, RFI ja RFQ-vaiheet; (2) työmääräarviointi; (3) yhteinen kieli projektissa; (4) käyttöönottokaavio; (5) asiakkaalta odotetun työmäärän kuvaaminen; (6) yhteishenki projektin menestystekijänä; (7) projektikustannusten ennustaminen ja (8) projektiriskienhallinta.
Opinnäytetyön loppupohdinta osoitti, että tekijän tekninen osaaminen syveni ja ymmärrys projektitoimituksista kasvoi seurantaviikkojen aikana. Seurantaviikkojen aikana tekijälle kirkastui hänen ammatti-identiteettinsä ja mielenkiinnonkohteensa IT-konsulttina. Havaintojen ja viikkoanalyysien pohjalta seuraavat tekijät osoittautuivat tärkeiksi tekijöiksi HR-asiakkaan asiakaskokemuksen parantamiseksi HR-järjestelmätoimituksissa: (1) aktiivinen keskustelu SaaS-ratkaisujen parhaiden käytäntöjen hyödyntämisestä, (2) toimittajan tekemän työn laajuuden kuvaaminen asiakkaalle ymmärrettävästi, (3) asiakkaalta vaaditun työmäärän tekeminen näkyväksi, (4) IT-alan terminologian avaaminen ymmärrettävästi, (5) järjestelmäinfrastuktuurin kuvaaminen, (6) yhteishengen luominen projektitiimin kesken, (7) projektikustannusten seuranta ennustaen, (8) projektiriskien hallinta ennakoiden ja riskien suuruus huomioiden.