Päiväkoti-ikäisten ruutuaika ja siihen liittyvät tunteet : vanhempien näkemyksiä
Hanni, Taneli (2022)
Hanni, Taneli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135076
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe valikoitui, koska mediassa puhutaan paljon ruutuaikaan liittyvistä negatiivisista puolista. Haluttiin selvittää, kuinka paljon ruutuaikaan liittyy eri tunteita päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien mielestä. Tehtävänä oli saada käsitystä siitä, kuinka laaja tunnekirjo liittyykään ruutuaikaan. Teoreettiseen viitekehykseen sisältyy määritelmät varhaiskasvatuksesta, teknologiakasvatuksesta, ruutuajasta, tunteista sekä vanhemmuudesta. Keskeisimpinä käsitteinä ovat tunteet ja ruutuaika. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella päiväkoti-ikäisten lasten vanhemmilta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulosten perusteella voidaan selvästi todeta, että ruutuaika vaikuttaa lasten tunnemaailmaan. Vastauksissa osattiin tarkastella aihetta laajasti ja monesta eri näkökulmasta. Tuloksissa esille nousivat positiiviset tunteet, teknologian kaksijakoisuus, ruutuajan määrä ja esimerkin voima.