Luovuus ryhmänohjaajana kehittymisen tukena : Koulutuspaketti Espoon mielenterveysyhdistys EMY ry:lle
Noronen, Pauliina; Paulasalo, Saara (2022)
Noronen, Pauliina
Paulasalo, Saara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114910
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe muodostui toimeksiantajan Espoon mielenterveysyhdistys EMY ry:n (Emyn) tarpeesta kehittää ryhmänohjaajiensa koulutusta. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa koulutuspaketti, jota yhdistys voi käyttää ryhmänohjaajien kouluttamiseen. Tavoitteena on lisätä ohjaajien työkaluja ryhmän ohjaamisessa tarjoamalla keinoja vertaistuen ja koheesion eli ryhmän yhtenäisyyden vahvistamiseen, ryhmässä esiintyvien roolien ymmärtämiseen sekä ristiriitatilanteiden käsittelyyn. Koulutuspaketti tukee ohjaajien jatkuvaa oppimista ja kehittymistä ryhmänohjaajana.
Opinnäytetyön teoriaperustana toimivat eri lähteistä kootut toimintaterapeuttiset näkökulmat ryhmäilmiöistä ja ryhmänohjaamisesta. Lisäksi tiedonhaussa syvennyttiin toiminnallisten menetelmien hyödyntämiseen, ja tehtiin valinta luovan toiminnan käyttämisestä koulutuspaketissa. Paketin sisältämien tehtävien avulla on mahdollista syventyä käsiteltävään aiheeseen luovan toiminnan kautta. Luovaa toimintaa jäsensi luovan ryhmätoiminnan malli.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena osana toteutettiin ryhmämuotoiset puolistrukturoidut verkkohaastattelut. Haastattelujen tarkoituksena oli kerätä tietoa Emyn työntekijöiden ryhmänohjauskokemuksista. Haastatteluissa haluttiin saada myös tietoa työntekijöiden näkemyksistä koskien koheesiota, vertaistukea, erilaisia rooleja sekä ristiriitatilanteita.
Haastatteluissa kerätty aineisto vahvisti Emyn nimeämää tarvetta ryhmänohjaajien koulutusmateriaalille. Tulokset osoittivat, että yhdistyksen työntekijät tunnistavat pääosin haastattelussa käsitellyt teemat, mutta tiedon taso vaihtelee laajasti. Tutkitun tiedon perusteella voidaan todeta, että koheesio, vertaistuki, ristiriitatilanteet ja roolit ovat ryhmänohjauksen kannalta merkittäviä ilmiöitä, joiden laajempi ymmärrys auttaa Emyn ohjaajia toimimaan ryhmädynamiikkaa edistävin tavoin. Tuotoksena laaditun koulutuspaketin avulla on mahdollista lisätä Emyn ohjaajien ymmärrystä näistä ilmiöistä ja yhdenmukaistaa ryhmänohjaajien osaamista.
Opinnäytetyön teoriaperustana toimivat eri lähteistä kootut toimintaterapeuttiset näkökulmat ryhmäilmiöistä ja ryhmänohjaamisesta. Lisäksi tiedonhaussa syvennyttiin toiminnallisten menetelmien hyödyntämiseen, ja tehtiin valinta luovan toiminnan käyttämisestä koulutuspaketissa. Paketin sisältämien tehtävien avulla on mahdollista syventyä käsiteltävään aiheeseen luovan toiminnan kautta. Luovaa toimintaa jäsensi luovan ryhmätoiminnan malli.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena osana toteutettiin ryhmämuotoiset puolistrukturoidut verkkohaastattelut. Haastattelujen tarkoituksena oli kerätä tietoa Emyn työntekijöiden ryhmänohjauskokemuksista. Haastatteluissa haluttiin saada myös tietoa työntekijöiden näkemyksistä koskien koheesiota, vertaistukea, erilaisia rooleja sekä ristiriitatilanteita.
Haastatteluissa kerätty aineisto vahvisti Emyn nimeämää tarvetta ryhmänohjaajien koulutusmateriaalille. Tulokset osoittivat, että yhdistyksen työntekijät tunnistavat pääosin haastattelussa käsitellyt teemat, mutta tiedon taso vaihtelee laajasti. Tutkitun tiedon perusteella voidaan todeta, että koheesio, vertaistuki, ristiriitatilanteet ja roolit ovat ryhmänohjauksen kannalta merkittäviä ilmiöitä, joiden laajempi ymmärrys auttaa Emyn ohjaajia toimimaan ryhmädynamiikkaa edistävin tavoin. Tuotoksena laaditun koulutuspaketin avulla on mahdollista lisätä Emyn ohjaajien ymmärrystä näistä ilmiöistä ja yhdenmukaistaa ryhmänohjaajien osaamista.