Opiskelijan ohjauksen kehittäminen psykiatrian osastolla 15 : kyselytutkimus
Alapiha, Sonja (2022)
Alapiha, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135093
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa ja kehittämisehdotuksia opiskelijan ohjaamisesta psykiatrisessa hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä opiskelijoiden kokemuksia harjoittelun perehdytyksestä ja ohjauksesta psykiatrisessa osastohoidossa. Opiskelijaohjauksen kehittämisen tavoitteena on poistaa ennakkoasenteita psykiatrista hoitotyötä kohtaan sekä lisätä sen vetovoimaisuutta suuntaavina opintoina, harjoittelu- sekä työpaikkana. Opiskelijoiden kokemuksia voidaan myöhemmin hyödyntää opiskelijan ohjauksen kehittämisessä osastolla.
Työn aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä psykiatrian osastolla 15 harjoittelussa olevilta sairaanhoitajaopiskelijoilta. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Hoitotyön opiskelijat kokivat harjoitteluun perehdyttämisen olevan tärkeää. Lääke- ja turvallisuusperehdytys koettiin tärkeäksi osaksi psykiatrisen hoitotyön perehdytyskokonaisuutta. Ohjauksessa korostuivat opiskelijan osallisuuden kokeminen työyhteisössä, työyhteisön asenne opiskelijoita kohtaan sekä palautteen antamisen merkitys opiskelijana kehittymisessä.
Opiskelijat kaipasivat psykiatrisen hoitotyön harjoitteluun enemmän ohjaajan tukea potilaskontaktin luomiseksi. Yksilövastuiseen potilastyöhön siirtyminen perehdytyksen jälkeen koettiin suurena vastuun lisääntymisenä harjoittelun alussa ja tähän toivottiin ohjaajalta käytännön esimerkkiä ja tiiviimpää tukea.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijaohjauksen kehittämisessä osastolla 15.
Työn aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä psykiatrian osastolla 15 harjoittelussa olevilta sairaanhoitajaopiskelijoilta. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Hoitotyön opiskelijat kokivat harjoitteluun perehdyttämisen olevan tärkeää. Lääke- ja turvallisuusperehdytys koettiin tärkeäksi osaksi psykiatrisen hoitotyön perehdytyskokonaisuutta. Ohjauksessa korostuivat opiskelijan osallisuuden kokeminen työyhteisössä, työyhteisön asenne opiskelijoita kohtaan sekä palautteen antamisen merkitys opiskelijana kehittymisessä.
Opiskelijat kaipasivat psykiatrisen hoitotyön harjoitteluun enemmän ohjaajan tukea potilaskontaktin luomiseksi. Yksilövastuiseen potilastyöhön siirtyminen perehdytyksen jälkeen koettiin suurena vastuun lisääntymisenä harjoittelun alussa ja tähän toivottiin ohjaajalta käytännön esimerkkiä ja tiiviimpää tukea.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijaohjauksen kehittämisessä osastolla 15.