Omaishoitajien asiakasraatia perustamassa : näkökulmia omaishoitajien arkeen ja tarpeisiin
Lähteenoja-Berg, Leena; Nylund, Marianne (2022)
Lähteenoja-Berg, Leena
Nylund, Marianne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104854
Tiivistelmä
Omaishoitajien tekemä työ on tärkeä, mutta melko näkymättömissä oleva osa suomalaista sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Väestön ikääntymisen myötä omaishoidon merkitys kuitenkin kasvaa jatkuvasti, ja omaishoitoa pyritäänkin sen edullisuuden takia lisäämään. Omaishoitajien asemaa ja osallistumisen mahdollisuuksia tulee jatkossa edelleen vahvistaa. Asiakasraatien perustaminen on yksi keino kehittää palveluja, vahvistaa asiakasosallisuutta ja nostaa työtä näkyväksi.
Tässä opinnäytetyössä yhteistyökumppanina toimi Vantaan kaupungin ikääntyneiden asiakasohjausyksikkö, jonka toiveena oli saada taustatietoa omaishoitajien arjesta ja tarpeista perustettavan omaishoitajien asiakasraadin tueksi. Tutkimuskysymyksillä kartoitettiin omaishoitajien näkemyksiä heidän tarvitsemistaan tukipalveluista, asiakasosallisuuden kokemuksista sekä asiakasraatitoiminnasta. Lisäksi selvitettiin ikääntyneiden asiakasohjausyksikön työntekijöiden näkemyksiä yksikköön soveltuvasta omaishoitajien asiakasraadista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Vantaan ikääntyneiden asiakasohjausyksikköön sopiva malli omaishoitajien asiakasraadista.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu omaishoitoon, tukipalveluihin, asiakasosallisuuteen, asiakasraateihin ja yhteiskehittelyyn liittyvistä tutkimuksista. Aineisto koostuu kuuden omaishoitajan teemahaastattelusta sekä Vantaan ikääntyneiden asiakasohjausyksikön työntekijöille järjestetystä kehittämistyöpajasta, jotka toteutettiin syksyllä 2021. Aineisto on laadullista, ja sen analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Omaishoitajien näkemykset Vantaan kaupungilta saatavista tukipalveluista vaihtelivat. Pääsääntöisesti myönnettyihin tukipalveluihin oltiin tyytyväisiä, poikkeuksena kuitenkin lyhytaikaishoidon paikat, joista osalla oli huonoja kokemuksia. Omaishoitajat kokivat myös, että raskashoitoisemmille hoidettaville ei löytynyt soveltuvaa sijaishoitoa. Vapaa-ajan riittämättömyys tuli esiin hankaluuksina hoitaa kodin ulkopuolisia asioita sekä vaikeuksina pitää omaishoitajan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolta. Asiakasosallisuuden kokemukset vaihtelivat sen mukaan, miten hyvin tukipalvelut vastasivat omaishoitoperheen tarpeita. Jos sopivaa tai riittävää tukipalvelua ei ollut mahdollista saada, omaishoitajat kokivat kaupungin olevan joustamaton yhteistyökumppani. Silloin asiakasosallisuuden tunnettakaan ei syntynyt. Asiakasraatitoiminta kiinnosti omaishoitajia, mutta samalla omien voimavarojen riittäminen epäilytti. Kolmasosa haastatelluista olisi ollut valmis osallistumaan asiakasraatiin.
Tämän opinnäytetyön tuloksia ei voi yleistää. Tulokset antavat kuitenkin Vantaan ikääntyneiden asiakasohjausyksikölle tärkeää tietoa vantaalaisten omaishoitajien näkemyksistä liittyen tukipalveluihin, asiakasosallisuuteen ja asiakasraatiin. Tätä tietoa on jatkossa mahdollista käyttää omaishoitoperheiden aseman ja palvelujen kohentamiseen. Kehittämistyöpajasta kerätyn aineiston tulosten pohjalta suunniteltiin ikääntyneiden asiakasohjausyksikölle malli omaishoitajien asiakasraadista. Malli koottiin oppaaksi, jossa on kehittämistyöpajan tulosten lisäksi käytetty myös muita soveltuvia lähteitä.
Tässä opinnäytetyössä yhteistyökumppanina toimi Vantaan kaupungin ikääntyneiden asiakasohjausyksikkö, jonka toiveena oli saada taustatietoa omaishoitajien arjesta ja tarpeista perustettavan omaishoitajien asiakasraadin tueksi. Tutkimuskysymyksillä kartoitettiin omaishoitajien näkemyksiä heidän tarvitsemistaan tukipalveluista, asiakasosallisuuden kokemuksista sekä asiakasraatitoiminnasta. Lisäksi selvitettiin ikääntyneiden asiakasohjausyksikön työntekijöiden näkemyksiä yksikköön soveltuvasta omaishoitajien asiakasraadista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Vantaan ikääntyneiden asiakasohjausyksikköön sopiva malli omaishoitajien asiakasraadista.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu omaishoitoon, tukipalveluihin, asiakasosallisuuteen, asiakasraateihin ja yhteiskehittelyyn liittyvistä tutkimuksista. Aineisto koostuu kuuden omaishoitajan teemahaastattelusta sekä Vantaan ikääntyneiden asiakasohjausyksikön työntekijöille järjestetystä kehittämistyöpajasta, jotka toteutettiin syksyllä 2021. Aineisto on laadullista, ja sen analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Omaishoitajien näkemykset Vantaan kaupungilta saatavista tukipalveluista vaihtelivat. Pääsääntöisesti myönnettyihin tukipalveluihin oltiin tyytyväisiä, poikkeuksena kuitenkin lyhytaikaishoidon paikat, joista osalla oli huonoja kokemuksia. Omaishoitajat kokivat myös, että raskashoitoisemmille hoidettaville ei löytynyt soveltuvaa sijaishoitoa. Vapaa-ajan riittämättömyys tuli esiin hankaluuksina hoitaa kodin ulkopuolisia asioita sekä vaikeuksina pitää omaishoitajan omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolta. Asiakasosallisuuden kokemukset vaihtelivat sen mukaan, miten hyvin tukipalvelut vastasivat omaishoitoperheen tarpeita. Jos sopivaa tai riittävää tukipalvelua ei ollut mahdollista saada, omaishoitajat kokivat kaupungin olevan joustamaton yhteistyökumppani. Silloin asiakasosallisuuden tunnettakaan ei syntynyt. Asiakasraatitoiminta kiinnosti omaishoitajia, mutta samalla omien voimavarojen riittäminen epäilytti. Kolmasosa haastatelluista olisi ollut valmis osallistumaan asiakasraatiin.
Tämän opinnäytetyön tuloksia ei voi yleistää. Tulokset antavat kuitenkin Vantaan ikääntyneiden asiakasohjausyksikölle tärkeää tietoa vantaalaisten omaishoitajien näkemyksistä liittyen tukipalveluihin, asiakasosallisuuteen ja asiakasraatiin. Tätä tietoa on jatkossa mahdollista käyttää omaishoitoperheiden aseman ja palvelujen kohentamiseen. Kehittämistyöpajasta kerätyn aineiston tulosten pohjalta suunniteltiin ikääntyneiden asiakasohjausyksikölle malli omaishoitajien asiakasraadista. Malli koottiin oppaaksi, jossa on kehittämistyöpajan tulosten lisäksi käytetty myös muita soveltuvia lähteitä.