Suuhygienistiopiskelijan päivä - Videomateriaali suuhygienistiopiskelijoiden perehdyttämiseen Metropolian Ammattikorkeakoulun suunhoidon opetusklinikalle
Castelli, Adelina; Hiltunen, Julia (2022)
Castelli, Adelina
Hiltunen, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135171
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli kuvata perehdytysmateriaalia Metropolian Ammattikorkeakoulun suunhoidon opetusklinikalle. Tarve perehdytysmateriaalin tuottamiselle suunhoidon opetusklinikalle lähti työelämän yhteistyökumppaniltamme. Päätimme toteuttaa perehdytysmateriaalit videon muodossa, jotta perehdytysvideoihin tutustuminen olisi vaivatonta ja tavoittaisi mahdollisimman monet oppijat. Perehdytysvideot on tarkoitettu suuhygienistiopiskelijoiden avuksi työelämäharjoittelun alkaessa, mutta myös myöhemmässä vaiheessa opintojaan suorittaville suuhygienistiopiskelijoille. Perehdytysvideot julkaistaan Metropolian Ammattikorkeakoulun suunhoidon opetusklinikan Moodle-työtilassa.
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisena kehittämistyönä, joka sisältää tutkimuksellisia elementtejä. Opinnäytetyötämme ohjasi kehittämistehtävät, joihin vastasimme työmme toteutusvaiheessa. Kehittämiskysymyksiksi valikoitui hyvä perehdytys, laadukkaan videomateriaalin tuottaminen ja suuhygienistiopiskelijoiden tarpeet perehdytyksessä. Tietoperustan keräsimme erilaisten teorialähteiden pohjalta. Käsittelemme työssämme perehdyttämistä yleisellä tasolla, työturvallisuutta ja työnohjausta, potilasturvallisuutta sekä laadukkaan videomateriaalin tuottamista ja saavutettavuutta.
Opinnäytetyömme alkoi suunnitelmaosuudesta, jonka jälkeen teimme suuhygienistiopiskelija kollegoillemme kyselyn perehdytysvideoiden sisällön tarpeesta. Kyselyiden vastausten perusteella lähdimme suunnittelemaan perehdytysvideoidemme käsikirjoitusta. Käsikirjoitusten avulla kuvasimme perehdytysvideot ja editoimme ne kolmeen erilliseen videoon. Teimme perehdytysvideoista tiiviit ja selkeät kuvaukset suuhygienistiopiskelijan päivän kulusta suunhoidon opetusklinikalla. Suuhygienistiopiskelijoilta saamamme palaute toimi työmme perustana. Perehdytysvideoiden tuotoksella vastasimme opinnäytetyön tarpeeseen. Opinnäytetyömme toteutettiin ilman rahoitusta.
Pidimme tärkeänä työn luotettavuuden ja eettisyyden huomioimista, jota käsittelemme työssämme. Opinnäytetyömme tuotos vastasi saavutettavuuteen ja toimii ensikatsauksena suunhoidon opetusklinikan toimintaympäristöön työelämäharjoitteluaan aloittaville opiskelijoille. Perehdytysvideot palvelevat myös suunhoidon opetusklinikan ohjaajia ja suuhygienistiopiskelijoiden potilaita, sillä työmme tarkoituksena oli tuottaa perehdytysmateriaalia työ- ja potilasturvallisuuden takaamiseksi. Opinnäytetyön tuotokseen olimme tyytyväisiä ja lopputulos saavutti tavoitteemme.
Koemme perehdytysvideoista olevan suurta hyötyä opintojen kannalta, sillä omakohtaisen kokemuksemme mukaan olisimme hyötyneet opetusklinikan perehdytysvideoista työelämäharjoittelun alkaessa, kuten myös opintojemme edetessä. Kehittämismahdollisuuksia toteuttamillemme perehdytysvideoille olisi englanninkieliset tekstitykset. Perehdytysmateriaalin ja laadukkaan videomateriaalin tuottaminen oli meille kummallekin entuudestaan vierasta. Tulevaisuudessa pystymme hyödyntämään opinnäytetyön aikana oppimiamme taitoja ja tuottamaan perehdytysmateriaalia videoiden muodossa.
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisena kehittämistyönä, joka sisältää tutkimuksellisia elementtejä. Opinnäytetyötämme ohjasi kehittämistehtävät, joihin vastasimme työmme toteutusvaiheessa. Kehittämiskysymyksiksi valikoitui hyvä perehdytys, laadukkaan videomateriaalin tuottaminen ja suuhygienistiopiskelijoiden tarpeet perehdytyksessä. Tietoperustan keräsimme erilaisten teorialähteiden pohjalta. Käsittelemme työssämme perehdyttämistä yleisellä tasolla, työturvallisuutta ja työnohjausta, potilasturvallisuutta sekä laadukkaan videomateriaalin tuottamista ja saavutettavuutta.
Opinnäytetyömme alkoi suunnitelmaosuudesta, jonka jälkeen teimme suuhygienistiopiskelija kollegoillemme kyselyn perehdytysvideoiden sisällön tarpeesta. Kyselyiden vastausten perusteella lähdimme suunnittelemaan perehdytysvideoidemme käsikirjoitusta. Käsikirjoitusten avulla kuvasimme perehdytysvideot ja editoimme ne kolmeen erilliseen videoon. Teimme perehdytysvideoista tiiviit ja selkeät kuvaukset suuhygienistiopiskelijan päivän kulusta suunhoidon opetusklinikalla. Suuhygienistiopiskelijoilta saamamme palaute toimi työmme perustana. Perehdytysvideoiden tuotoksella vastasimme opinnäytetyön tarpeeseen. Opinnäytetyömme toteutettiin ilman rahoitusta.
Pidimme tärkeänä työn luotettavuuden ja eettisyyden huomioimista, jota käsittelemme työssämme. Opinnäytetyömme tuotos vastasi saavutettavuuteen ja toimii ensikatsauksena suunhoidon opetusklinikan toimintaympäristöön työelämäharjoitteluaan aloittaville opiskelijoille. Perehdytysvideot palvelevat myös suunhoidon opetusklinikan ohjaajia ja suuhygienistiopiskelijoiden potilaita, sillä työmme tarkoituksena oli tuottaa perehdytysmateriaalia työ- ja potilasturvallisuuden takaamiseksi. Opinnäytetyön tuotokseen olimme tyytyväisiä ja lopputulos saavutti tavoitteemme.
Koemme perehdytysvideoista olevan suurta hyötyä opintojen kannalta, sillä omakohtaisen kokemuksemme mukaan olisimme hyötyneet opetusklinikan perehdytysvideoista työelämäharjoittelun alkaessa, kuten myös opintojemme edetessä. Kehittämismahdollisuuksia toteuttamillemme perehdytysvideoille olisi englanninkieliset tekstitykset. Perehdytysmateriaalin ja laadukkaan videomateriaalin tuottaminen oli meille kummallekin entuudestaan vierasta. Tulevaisuudessa pystymme hyödyntämään opinnäytetyön aikana oppimiamme taitoja ja tuottamaan perehdytysmateriaalia videoiden muodossa.