Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Työntekijöiden silmin : kokemuksia valmentavan johtamisen käytänteistä kunnallisessa varhaiskasvatuksessa

Laine, Mona (2022)

 
Avaa tiedosto
Laine_Mona.pdf (871.4Kt)
Lataukset: 


Laine, Mona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135156
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on valmentavien johtamiskäytänteiden tarkastelu kunnallisessa varhaiskasvatuksessa työntekijöiden kokemusperustasta tarkasteltuna. Sen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia valmentavan johtamisen käytänteiden toteutumisesta kunnallisessa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarpeen taustalla vaikuttivat varhaiskasvatuksen toimialan intressit sekä kaupunkistrategia, jossa on määritelty tavoitteet valmentavan johtamisen vahvistamiselle kuntaorganisaatiossa henkilöstöhallinnon, johdon ja esihenkilöiden sekä toimialojen osalta. Kuntaa käsitellään tässä opinnäytetyössä tutkimusluvan myöntämiselle asetettujen ehtojen mukaisesti anonyymisti.

Tutkimuskysymyksenä on, miten kunnallisen varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat valmentavan johtamisen toteutuvan käytännön johtamistyössä.

Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat erityisesti Ellingerin ja Bostromin (1999) valmentavan johtamisen teoretisointiin tähtäävät tutkimukset. Heidän tutkimustietoaan on opinnäytetyössä täydennetty valmentavaa johtamista sekä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöä koskevilla ajankohtaisilla tutkimuksilla ja tiedoilla.

Opinnäytetyön tekemisessä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka osoitettiin kaikille kunnallisen varhaiskasvatuksen työntekijöille, jotka olivat vastaushetkellä työskennelleet senhetkisen johtajansa kanssa vähintään 6 kuukautta. Kyselylomake koostui 25 väittämästä, jossa vastaajat asettivat väittämän paikkaansa pitävyyden 4-portaiselle Likert-asteikolle. Kyselylomakkeessa oli myös yksi avoimen kommentin kenttä, johon vastaajat saivat kuvata yksikkönsä johtamiskäytänteitä omin sanoin. Aineiston analyysissa Likert-asteikolle asetetut väittämät analysoitiin määrällisesti ja niiden perusteella tuotettiin työntekijöiden kokemuksia kuvaava keskiarvo ja keskihajonta. Avoimen kommentin kenttään tuotettujen vastausten tarkoitus oli rikastuttaa määrällisesti analysoitua aineistoa ja ne analysoitiin laadullisesti.

Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemukset valmentavan johtamisen käytänteiden toteutumisesta ovat melko yhteneväisiä ja pääosin myönteisiä. Korkeampaa keskihajontaa aiheuttavat lähinnä yksittäisten vastaajien kielteiset kokemukset. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella valmentavat johtamiskäytänteet todentuvat kunnassa melko hyvin.

Opinnäytetyöhön osallistuneen kunnan varhaiskasvatuksen toimiala on ilmaissut kiinnostuksensa opinnäytetyön kautta kerätyn tiedon hyödyntämiseen valmentavan johtamisen käytänteiden vahvistamisessa. Varhaiskasvatuksen toimiala vastaa itse opinnäytetyön kautta saadun tiedon jatkohyödyntämisestä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste