Millainen sketsiviihde suomalaisia naurattaa? : suomalaisen sketsiviihteen kehitys 1970–2010-luvuilla
Jääskeläinen, Jaana (2022)
Jääskeläinen, Jaana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145209
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan suomalaisen sketsiviihteen kehitystä 1970-luvulta 2010-luvulle ja sitä, miten suomalaiset ovat suomikomedian mieltäneet. Opinnäytetyöhön on valittu 1970-luvulta eteenpäin jokaiselta vuosikymmeneltä aikansa yksi suosituimpia sketsiviihdeohjelmia, ja jokaisen ohjelman rakennetta sekä sisältöä on analysoitu. Analysoitavia asioita ovat esimerkiksi jaksorakenne, sketsien kesto sekä sisältö. Lisäksi opinnäytetyöhön valmistettiin katsojakysely, jossa selvitettiin anonyymisti katsojien komediatottumuksia. Ohjelmat, jotka opinnäytetyöhön valikoituivat, olivat Merirosvoradio, Spede Show, Kummeli, Ketonen & Myllyrinne sekä Siskonpeti.
Opinnäytetyö tutkii, mistä juontavat juurensa väitteet suomikomedian olevan laskussa ja onko komediaan syntyvä tunneside enemmän sukupolveen ja aikaansa liittyvä asia, jota ilman sketsit eivät katsojaa naurata. Millaisia muutoksia suomalainen sketsiviihde on kokenut vuosien saatossa?
Katsojakyselyssä pohditaan lisäksi Siskonpedin naisvetoista tekijäkaartia – onko miesten tekemä komedia tarkoitettu kaikille, mutta naisten tekemä komedia lähtökohtaisesti suunnattu naisille, ja miksi näin? Työssä käy ilmi kyseisen ajatusmallin alkavan olevan vanhentunut mutta tuo myös mielenkiintoisia mielipiteitä puolin ja toisin, kuinka Siskonpedin naisvetoinen tekijäkunta vaikuttaa siihen, millaiselle kohdeyleisölle ohjelmaa mielletään. Kaikille, vai vain naisille?
Opinnäytetyö tutkii, mistä juontavat juurensa väitteet suomikomedian olevan laskussa ja onko komediaan syntyvä tunneside enemmän sukupolveen ja aikaansa liittyvä asia, jota ilman sketsit eivät katsojaa naurata. Millaisia muutoksia suomalainen sketsiviihde on kokenut vuosien saatossa?
Katsojakyselyssä pohditaan lisäksi Siskonpedin naisvetoista tekijäkaartia – onko miesten tekemä komedia tarkoitettu kaikille, mutta naisten tekemä komedia lähtökohtaisesti suunnattu naisille, ja miksi näin? Työssä käy ilmi kyseisen ajatusmallin alkavan olevan vanhentunut mutta tuo myös mielenkiintoisia mielipiteitä puolin ja toisin, kuinka Siskonpedin naisvetoinen tekijäkunta vaikuttaa siihen, millaiselle kohdeyleisölle ohjelmaa mielletään. Kaikille, vai vain naisille?