Somalinaisten kokema väkivalta
Arslan, Ella (2014)
Arslan, Ella
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127258
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli kuvata miten hoitotyön tekijät voivat auttaa väkivaltaa kokeneita somali-naisia. Suomessa aiheesta löytyy melko vähän tutkimustietoa. Työn tavoitteena oli että opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää käytännön hoitotyössä. Hoitotyön ammattilais-ten on hyvä saada uutta tietämystä siihen, miten auttaa, tukea ja ohjata väkivaltaa koke-neita somalinaisia. Tässä opinnäytetyössä esitettiin yksi keskeinen tutkimuskysymys: Miten hoitotyön tekijät voivat auttaa väkivaltaa kokeneita somalinaisia.
Somalinaisten kokema väkivalta voidaan jakaa fyysiseen, psyykkiseen - ja sosiaaliseen väkivaltaan. Fyysiseen väkivaltaan voidaan lukea esimerkiksi terveyden vahingoittaminen ja fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen. Psyykkistä väkivaltaa on ruumiillisen väki-vallan uhka, pelottelu sekä erilaiset kontrollinmuodot. Sosiaalista väkivaltaa on esimerkiksi yhteisön ulkopuolelle sulkeminen.
Työn tulokset analysoitiin sovelletun kirjallisuuskatsauksen mukaan noudattaen induktiivi-sen sisällönanalyysin tapaa. Yläluokkia muodostui neljä. Nämä yläluokat olivat informatii-vinen tuki, kulttuurinen tuki, emotionaalinen tuki ja hoitohenkilökunnan lisäkoulutuksen tarve.
Somalinaisten kokema väkivalta voidaan jakaa fyysiseen, psyykkiseen - ja sosiaaliseen väkivaltaan. Fyysiseen väkivaltaan voidaan lukea esimerkiksi terveyden vahingoittaminen ja fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen. Psyykkistä väkivaltaa on ruumiillisen väki-vallan uhka, pelottelu sekä erilaiset kontrollinmuodot. Sosiaalista väkivaltaa on esimerkiksi yhteisön ulkopuolelle sulkeminen.
Työn tulokset analysoitiin sovelletun kirjallisuuskatsauksen mukaan noudattaen induktiivi-sen sisällönanalyysin tapaa. Yläluokkia muodostui neljä. Nämä yläluokat olivat informatii-vinen tuki, kulttuurinen tuki, emotionaalinen tuki ja hoitohenkilökunnan lisäkoulutuksen tarve.