Oppilaan huoltajan dialoginen kohtaaminen koulukuraattorin työssä : riitasointuja vai resonointia?
Taipale, Johanna (2022)
Taipale, Johanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204195359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204195359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, millaista on hyvä dialoginen vuorovaikutus oppilaan huoltajien kanssa kommunikoidessa koulukuraattorin työssä. Dialogisessa kohtaamisessa keskitytään erityisesti Minä-Sinä suhteeseen ja tasavertaisuuteen. Haastatteluiden perusteella vastataan kysymykseen: milloin vuorovaikutus oppilaan huoltajan kanssa on dialogisesti onnistunutta?
Opinnäytetyön yhteistyökumppani on Järvenpään kaupunki. Opinnäytetyössä haastatellaan Järvenpään kaupungin oppilashuollon koulukuraattoreja anonyymisti. Haastattelut toteutetaan koulukuraattoreille helmikuussa 2022. Haastatteluista tehdään tarkat muistiinpanot haastatteluvaiheessa.
Oppilaan huoltajan kanssa käytävä keskustelu voi olla aika ajoin haastavaa, varsinkin, jos esitettävä asia on haasteellinen. Olen saanut työharjoitteluni aikana seurata koulukuraattorien dialogista tapaa kommunikoida oppilaan huoltajien kanssa puhelimessa ja kasvotusten. Tahdoin koota kuraattoreiden ajatuksia yhteen hyvästä dialogisesta vuorovaikutuksesta oppilaan huoltajien kanssa.
Opinnäytetyön luettuaan lukija saa käsityksen siitä, millaista on onnistunut dialoginen vuorovaikutus oppilaan huoltajan kanssa. Opinnäytetyöstä saattaa olla hyötyä tulevaisuudessa sen tuottaessa laadullista tietoa siitä, miten koulukuraattorit kokevat dialogisen kohtaamisen ja sen onnistumisen.
Haastatteluiden perusteella dialogisuus koetaan luontevana tapana keskustella oppilaan huoltajan kanssa. Aina dialoginen keskustelu ei ole helppoa ja haasteita on monenlaisia, varsinkin, kun puhutaan vaikeiden asioiden käsittelystä. Tunteet ja käsiteltävien asioiden henkilökohtaisuus ja keskustelun kohdistuessa perheeseen ja lapsen hyvinvointiin, dialogisuuden molemminpuolisuus voi kärsiä. Tällöin koulukuraattorin ammattitaito on avainasemassa.
Yleisesti haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että dialogisuus tuo myönteisen ilmapiirin keskusteluun. Lähtökohtaisesti dialogisuus keskustelussa on haastatteluiden mukaan siis hyvä asia. Haastateltavat pitivät dialogisen kohtaamisen tunnusmerkkeinä läsnä olemista, kuuntelemista, tilan antamista, yhteisen sävelen löytämistä, saman kielen puhumista, Minä-Sinä suhdetta, tasavertaisuutta, turvallista oloa puhua sekä luottamusta keskustelijoiden välillä.
Opinnäytetyön tarkoitus on koota ammattilaisten ajatuksia yhteen hyvästä dialogisesta oppilaan huoltajien kohtaamisesta nykyisille koulukuraattoreille, tuleville koulukuraattoreille, muulle oppilashuollon henkilökunnalle sekä tuleville ja nykyisille työharjoittelijoille.
Opinnäytetyön yhteistyökumppani on Järvenpään kaupunki. Opinnäytetyössä haastatellaan Järvenpään kaupungin oppilashuollon koulukuraattoreja anonyymisti. Haastattelut toteutetaan koulukuraattoreille helmikuussa 2022. Haastatteluista tehdään tarkat muistiinpanot haastatteluvaiheessa.
Oppilaan huoltajan kanssa käytävä keskustelu voi olla aika ajoin haastavaa, varsinkin, jos esitettävä asia on haasteellinen. Olen saanut työharjoitteluni aikana seurata koulukuraattorien dialogista tapaa kommunikoida oppilaan huoltajien kanssa puhelimessa ja kasvotusten. Tahdoin koota kuraattoreiden ajatuksia yhteen hyvästä dialogisesta vuorovaikutuksesta oppilaan huoltajien kanssa.
Opinnäytetyön luettuaan lukija saa käsityksen siitä, millaista on onnistunut dialoginen vuorovaikutus oppilaan huoltajan kanssa. Opinnäytetyöstä saattaa olla hyötyä tulevaisuudessa sen tuottaessa laadullista tietoa siitä, miten koulukuraattorit kokevat dialogisen kohtaamisen ja sen onnistumisen.
Haastatteluiden perusteella dialogisuus koetaan luontevana tapana keskustella oppilaan huoltajan kanssa. Aina dialoginen keskustelu ei ole helppoa ja haasteita on monenlaisia, varsinkin, kun puhutaan vaikeiden asioiden käsittelystä. Tunteet ja käsiteltävien asioiden henkilökohtaisuus ja keskustelun kohdistuessa perheeseen ja lapsen hyvinvointiin, dialogisuuden molemminpuolisuus voi kärsiä. Tällöin koulukuraattorin ammattitaito on avainasemassa.
Yleisesti haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että dialogisuus tuo myönteisen ilmapiirin keskusteluun. Lähtökohtaisesti dialogisuus keskustelussa on haastatteluiden mukaan siis hyvä asia. Haastateltavat pitivät dialogisen kohtaamisen tunnusmerkkeinä läsnä olemista, kuuntelemista, tilan antamista, yhteisen sävelen löytämistä, saman kielen puhumista, Minä-Sinä suhdetta, tasavertaisuutta, turvallista oloa puhua sekä luottamusta keskustelijoiden välillä.
Opinnäytetyön tarkoitus on koota ammattilaisten ajatuksia yhteen hyvästä dialogisesta oppilaan huoltajien kohtaamisesta nykyisille koulukuraattoreille, tuleville koulukuraattoreille, muulle oppilashuollon henkilökunnalle sekä tuleville ja nykyisille työharjoittelijoille.