Kasvattajien ja lasten kohtaamiset päiväkodin arjessa – 3-4-vuotiaat
Silorinne, Erica; Hakala, Heidi (2022)
Silorinne, Erica
Hakala, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145236
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia ovat kasvattajien ja lasten kohtaamiset varhaiskasvatuksen arjessa. Tavoitteena oli selvittää miten kasvattajat kohtaavat lapsia varhaiskasvatuksen arjessa, mikä on hyvä kohtaaminen ja miten kohtaamiset vaikuttavat varhaiskasvatuksen arkeen.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, kohtaaminen, vuorovaikutus ja arki. Tutkimuksessa käytimme kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on kerätty havainnoimalla päiväkodin arkea sekä haastattelemalla lapsiryhmien varhaiskasvatuksen opettajia. Havainnointia toteutettiin vapaasti sekä myös jäsennellysti. Haastatteluissa selvitimme kasvattajien näkemystä kohtaamisesta ja sen merkityksestä. Menetelminä havainnointi ja haastattelu tukivat toinen toisiaan ja toivat erilaisia näkökulmia tutkimukseen.
Havainnoinnilla saadut tulokset osoittivat, että kasvattajien ja lasten väliset kohtaamiset täyttävät hyvään kohtaamiseen määritellyt kriteerit. Kasvattajat ovat tietoisia kohtaamisen merkityksestä ja pyrkivät aina kohtaamaan lapsen yksilöllisesti ja tarpeet huomioiden. Kasvattajan kohtaamisella on myös suuri merkitys lapsiryhmän ilmapiiriin ja viihtyvyyteen. Haastattelutulosten perusteella lapsia ei ole aina mahdollista kohdata niin kuin kasvattaja toivoisi. Arjen kiireellä, resursseilla ja pitkillä työpäivillä on vaikuttava merkitys kohtaamisen laatuun.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, kohtaaminen, vuorovaikutus ja arki. Tutkimuksessa käytimme kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on kerätty havainnoimalla päiväkodin arkea sekä haastattelemalla lapsiryhmien varhaiskasvatuksen opettajia. Havainnointia toteutettiin vapaasti sekä myös jäsennellysti. Haastatteluissa selvitimme kasvattajien näkemystä kohtaamisesta ja sen merkityksestä. Menetelminä havainnointi ja haastattelu tukivat toinen toisiaan ja toivat erilaisia näkökulmia tutkimukseen.
Havainnoinnilla saadut tulokset osoittivat, että kasvattajien ja lasten väliset kohtaamiset täyttävät hyvään kohtaamiseen määritellyt kriteerit. Kasvattajat ovat tietoisia kohtaamisen merkityksestä ja pyrkivät aina kohtaamaan lapsen yksilöllisesti ja tarpeet huomioiden. Kasvattajan kohtaamisella on myös suuri merkitys lapsiryhmän ilmapiiriin ja viihtyvyyteen. Haastattelutulosten perusteella lapsia ei ole aina mahdollista kohdata niin kuin kasvattaja toivoisi. Arjen kiireellä, resursseilla ja pitkillä työpäivillä on vaikuttava merkitys kohtaamisen laatuun.