Showtanssin opetus 2020-luvun Suomessa
Nevala, Eveliina (2022)
Nevala, Eveliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205428
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin showtanssin opetusta 2020-luvun Suomessa. Showtanssin ympärillä käy aktiivisesti keskustelu lajin määrittelemättömyydestä, joka nähdään haasteena tanssin opetuksessa. Lajin tekniikan vakiintumattomuus ja rajattomuus tekevät sen pitkäjänteisestä opettamisesta haastavaa, mutta toisaalta myös vapauttavaa. Tavoitteenani oli selkeyttää showtanssin lajimääritelmää sekä toteuttaa opinnäytetyö, joka voisi mahdollisesti toimia pohjana esimerkiksi showtanssin opetussuunnitelman luomiselle. Työni tutkimusosion tiedonhankintamenetelmäksi valitsin puolistrukturoidun haastattelun, johon osallistui neljä eri puolilla Suomea tanssinopettajina toimivaa henkilöä. Haastatteluiden tarkoituksena oli kerätä tietoa showtanssin ilmentymisestä eri puolella Suomea sekä pohtia lajin opettamista tavoitteellisesta näkökulmasta. Haastatteluissa käsiteltiin esimerkiksi showtanssin lajimääritelmää, taitojen opetusta eri tasoilla, opetuksen suunnittelua, sekä kilpailukulttuurin vaikutusta lajin tämänhetkiseen muotoon.
Työni tietoperustaosiossa hyödynsin kasvatustieteen, perusopetuksen ja oppimisen psykologian kirjallisuutta, showtanssista kirjoitettua opinnäytetyötä sekä showtanssin julkisia opetussuunnitelmia. Showtanssista on olemassa hyvin vähän kirjallisuutta, joten koin aiheesta kirjoitetun opinnäytetyön käytön perustelluksi. Tutkimukseni keskiössä olivat haastattelut, joiden tarkoituksena oli selvittää showtanssin ilmentymistä 2020-luvulla. Keskeisinä teemoina esiin nousivat monipuolisuus, motivaatio, tavoitteet, suunnitelmallisuus ja luovuus.
Tuloksista voidaan päätellä, että showtanssin opetus 2020-luvulla on hyvinkin monimuotoista ja se näyttäytyy erilaisena riippuen siitä, kuka sitä opettaa. Laji perustuu vahvasti esiintymiseen, johon panostetaan myös opetuksessa. Showtanssin opetuksessa on olemassa vakiintuneita teknisiä taitoja, jotka nousivat esiin niin haastatteluissani kuin myös julkisissa showtanssin opetussuunnitelmissa, mutta painoarvoa on myös opettajan omalla tyylillä ja kiinnostuksen kohteilla. Tutkimus osoitti, että showtanssilla on mahdollisuudet kehittyä vakiintuneen tekniikan omaavaksi lajiksi, sillä sitä opetetaan jo nyt yhtenäisen linjan mukaisesti eri puolilla Suomea.
Tutkimukseni oli hyödyllinen itselleni, sillä tulevaisuudessa aion työskennellä pääasiassa showtanssinopettajana, joten koin tarpeelliseksi selkeyttää itselleni lajin traditiota, sisältöä ja tämänhetkistä määritelmää. Määrittelemättömän lajin ympärille voi toisinaan olla haastavaa muodostaa selkeitä opetuskokonaisuuksia ja koen, että opinnäytetyöni toimii hyvänä pohjana niin itselleni kuin muillekin tanssinopettajille, jotka haluavat saada tukea showtanssin opetukseen ja opetuksen suunnitteluun.
Työni tietoperustaosiossa hyödynsin kasvatustieteen, perusopetuksen ja oppimisen psykologian kirjallisuutta, showtanssista kirjoitettua opinnäytetyötä sekä showtanssin julkisia opetussuunnitelmia. Showtanssista on olemassa hyvin vähän kirjallisuutta, joten koin aiheesta kirjoitetun opinnäytetyön käytön perustelluksi. Tutkimukseni keskiössä olivat haastattelut, joiden tarkoituksena oli selvittää showtanssin ilmentymistä 2020-luvulla. Keskeisinä teemoina esiin nousivat monipuolisuus, motivaatio, tavoitteet, suunnitelmallisuus ja luovuus.
Tuloksista voidaan päätellä, että showtanssin opetus 2020-luvulla on hyvinkin monimuotoista ja se näyttäytyy erilaisena riippuen siitä, kuka sitä opettaa. Laji perustuu vahvasti esiintymiseen, johon panostetaan myös opetuksessa. Showtanssin opetuksessa on olemassa vakiintuneita teknisiä taitoja, jotka nousivat esiin niin haastatteluissani kuin myös julkisissa showtanssin opetussuunnitelmissa, mutta painoarvoa on myös opettajan omalla tyylillä ja kiinnostuksen kohteilla. Tutkimus osoitti, että showtanssilla on mahdollisuudet kehittyä vakiintuneen tekniikan omaavaksi lajiksi, sillä sitä opetetaan jo nyt yhtenäisen linjan mukaisesti eri puolilla Suomea.
Tutkimukseni oli hyödyllinen itselleni, sillä tulevaisuudessa aion työskennellä pääasiassa showtanssinopettajana, joten koin tarpeelliseksi selkeyttää itselleni lajin traditiota, sisältöä ja tämänhetkistä määritelmää. Määrittelemättömän lajin ympärille voi toisinaan olla haastavaa muodostaa selkeitä opetuskokonaisuuksia ja koen, että opinnäytetyöni toimii hyvänä pohjana niin itselleni kuin muillekin tanssinopettajille, jotka haluavat saada tukea showtanssin opetukseen ja opetuksen suunnitteluun.