Valmentava esimiestyö henkilöstön motivaation ja työssä oppimisen tukena
Tyrväinen, Tiina (2022)
Tyrväinen, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205427
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kohdeorganisaation henkilöstön kokemuksia valmentavasta esimiestyöstä, ja sen vaikutuksista henkilöstön kokemaan motivaatioon ja työssä oppimiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kohdeorganisaation valmentavan esimiestyön käytäntöjä ja kehitystarpeita. Tavoitteena oli myös löytää ratkaisuja kohdeorganisaation valmentavan esimiestyön kehittämiseksi henkilöstön motivaation ja työssä oppimisen tukemisen osalta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui valmentavan johtamisen ja esimiestyön, motivaation ja työssä oppimisen teemoista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus, jossa voitiin havaita kehittämistutkimuksen piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina yksilöhaastatteluina. Tutkimuksessa haastatellut yhdeksän henkilöä olivat kohdeorganisaation lähiesimiehiä ja työntekijöitä. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriasidonnaista eli abduktiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan valmentava esimiestyö oli haastateltaville lähtökohtaisesti vieras käsite. Kohdeorganisaation esimiestyössä tunnistettiin valmentavan esimiestyön elementtejä, ja käytetyillä valmentavan esimiestyön menetelmillä koettiin olevan positiivisia vaikutuksia henkilöstön motivaatioon ja työssä oppimiseen. Valmentavan esimiestyön merkitys korostui erityisesti esimiehen toimiessa esimerkkinä, yhteisöllisyyden rakentajana, vuorovaikutuksen kehittäjänä ja yhdessä kehittämisen edistäjänä. Esimiehen henkilökohtaiset ominaisuudet ja taidot olivat keskeisessä roolissa valmentavana esimiehenä toimiessa. Työssä erityisesti työntekijöiden sisäiset motivaatiotekijät koettiin merkittävinä. Esimiestyössä tunnistettiin henkilöstön motivaatiota edistäviä menetelmiä. Haastateltavat kokivat kohdeorganisaatiossa olevan työssä oppimisen mahdollisuuksia. Työntekijän rooli työssä oppimisessa korostui kehittymisajattelun ja -asenteiden osalta. Esimiestyössä tunnistettiin työssä oppimista edistäviä menetelmiä. Henkilöstön motivaation ja työssä oppimisen osalta kohdeorganisaation valmentavan esimiestyön kehityskohteina esille nousivat vuorovaikutus ja viestintä, yhdessä kehittäminen, yhteisöllisyys, erilaisuuden huomioiminen ja vahvuuksien tukeminen, perehdytys sekä yhteiset tavoitteet.
Tutkimuksen avulla kyettiin tuottamaan kohdeorganisaatiolle tietoa valmentavan esimiestyön toimivista käytänteistä ja kehityskohteista. Tutkimuksen tulosten pohjalta voitiin todeta valmentavan esimiestyön tukevan kohdeorganisaation henkilöstön motivaatiota ja työssä oppimista. Tutkimustulosten valossa valmentavan esimiestyön käytäntöjä ja menetelmiä suositellaan osaksi kohdeorganisaation toimintaa. Palaute on esimiestyön kehittämisen kannalta oleellista, ja tutkimus toimi osaltaan palautekanavana henkilöstön ja johdon välillä. Tutkimuksen avulla selvitetyt esimiestyön kehityskohteet toimivat muodostettujen kehitysehdotusten pohjana. Kehityskohteisiin paneutumalla ja kehitysehdotukset sisällyttämällä esimiestyön kehitysprosessiin henkilöstön motivaatiota ja työssä oppimista voidaan edistää. Jatkotutkimuksen aiheena olisi valmentavan esimiestyön kehitysprosessin käynnistäminen kohdeorganisaatiossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus, jossa voitiin havaita kehittämistutkimuksen piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina yksilöhaastatteluina. Tutkimuksessa haastatellut yhdeksän henkilöä olivat kohdeorganisaation lähiesimiehiä ja työntekijöitä. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriasidonnaista eli abduktiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan valmentava esimiestyö oli haastateltaville lähtökohtaisesti vieras käsite. Kohdeorganisaation esimiestyössä tunnistettiin valmentavan esimiestyön elementtejä, ja käytetyillä valmentavan esimiestyön menetelmillä koettiin olevan positiivisia vaikutuksia henkilöstön motivaatioon ja työssä oppimiseen. Valmentavan esimiestyön merkitys korostui erityisesti esimiehen toimiessa esimerkkinä, yhteisöllisyyden rakentajana, vuorovaikutuksen kehittäjänä ja yhdessä kehittämisen edistäjänä. Esimiehen henkilökohtaiset ominaisuudet ja taidot olivat keskeisessä roolissa valmentavana esimiehenä toimiessa. Työssä erityisesti työntekijöiden sisäiset motivaatiotekijät koettiin merkittävinä. Esimiestyössä tunnistettiin henkilöstön motivaatiota edistäviä menetelmiä. Haastateltavat kokivat kohdeorganisaatiossa olevan työssä oppimisen mahdollisuuksia. Työntekijän rooli työssä oppimisessa korostui kehittymisajattelun ja -asenteiden osalta. Esimiestyössä tunnistettiin työssä oppimista edistäviä menetelmiä. Henkilöstön motivaation ja työssä oppimisen osalta kohdeorganisaation valmentavan esimiestyön kehityskohteina esille nousivat vuorovaikutus ja viestintä, yhdessä kehittäminen, yhteisöllisyys, erilaisuuden huomioiminen ja vahvuuksien tukeminen, perehdytys sekä yhteiset tavoitteet.
Tutkimuksen avulla kyettiin tuottamaan kohdeorganisaatiolle tietoa valmentavan esimiestyön toimivista käytänteistä ja kehityskohteista. Tutkimuksen tulosten pohjalta voitiin todeta valmentavan esimiestyön tukevan kohdeorganisaation henkilöstön motivaatiota ja työssä oppimista. Tutkimustulosten valossa valmentavan esimiestyön käytäntöjä ja menetelmiä suositellaan osaksi kohdeorganisaation toimintaa. Palaute on esimiestyön kehittämisen kannalta oleellista, ja tutkimus toimi osaltaan palautekanavana henkilöstön ja johdon välillä. Tutkimuksen avulla selvitetyt esimiestyön kehityskohteet toimivat muodostettujen kehitysehdotusten pohjana. Kehityskohteisiin paneutumalla ja kehitysehdotukset sisällyttämällä esimiestyön kehitysprosessiin henkilöstön motivaatiota ja työssä oppimista voidaan edistää. Jatkotutkimuksen aiheena olisi valmentavan esimiestyön kehitysprosessin käynnistäminen kohdeorganisaatiossa.