Harjoittelut osana ammatillista kasvua. Tukea sosionomiopiskelijoiden harjoitteluhakuprosessiin
Losoi-Korolainen, Sanna; Ukkonen, Hanna (2022)
Losoi-Korolainen, Sanna
Ukkonen, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205484
Tiivistelmä
Ammatillinen kasvu on yksilön henkilökohtainen prosessi, johon ammattiyhteisöllä ja yhteiskunnallisella tilanteella on oma vaikutuksensa. Merkittävä osa ammatillista kasvua on yksilön ammatti-identiteetin kehittyminen. Ammatti-identiteetin kehittymiseen ja vahvistumiseen tarvitaan ohjausta, palautetta sekä erilaisia pedagogisia ratkaisuja ja työvälineitä. Opinnäytetyössä tuotettiin kehittämistyönä videomateriaalia Savonia-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden harjoitteluhakuprosessin sekä ammatillisen kasvun tueksi. Toimeksiantajana kehittämistyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu, jossa havaittiin tarve opiskelijalähtöiselle materiaalille harjoitteluhakuprosessin tueksi.
Kehittämistyönä tuotettiin kolme videota sisältävä kokonaisuus, jotka käsittelivät sosionomiopintojen ammatillisia harjoitteluita, ammatillista kasvua sekä urasuunnittelua. Kehittämistyössä tutkittiin Savonia-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden näkemyksiä harjoitteluiden merkityksestä ammatilliselle kasvulle sekä tarvetta harjoitteluhakuprosessin aikaiselle tuelle ja ohjaukselle. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselytutkimusta. Tutkimusotteena hyödynnettiin monistrategista tutkimusotetta, jossa käytetään kvalitatiivista sekä kvantitatiivista menetelmää. Tämän tarkoituksena oli lisätä tutkimuksen luotettavuutta.
Webropol-kyselytutkimuksen tuloksissa nousi esiin Savonia-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden kokeneen harjoittelut merkittävinä omalle ammatilliselle kasvulleen. Kyselytutkimuksen vastauksista havaittiin tarve tukeen ja ohjaukseen harjoitteluhakuprosessin aikana. Myös urasuunnittelun merkityksellisyyden korostaminen koettiin tärkeäksi koko opintojen ajan. Kehittämistyönä tuotettiin videokokonaisuus, joka osaltaan tukee toimeksiantajan halua kehittää opiskelijalähtöistä harjoitteluhakuprosessia. Jatkotutkimusaiheena tuli esille tarve mahdollisten harjoittelupaikkojen listaamisesta sekä vertaisten harjoittelukokemusten jakamisesta ja hyödyntämisestä.
Kehittämistyönä tuotettiin kolme videota sisältävä kokonaisuus, jotka käsittelivät sosionomiopintojen ammatillisia harjoitteluita, ammatillista kasvua sekä urasuunnittelua. Kehittämistyössä tutkittiin Savonia-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden näkemyksiä harjoitteluiden merkityksestä ammatilliselle kasvulle sekä tarvetta harjoitteluhakuprosessin aikaiselle tuelle ja ohjaukselle. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselytutkimusta. Tutkimusotteena hyödynnettiin monistrategista tutkimusotetta, jossa käytetään kvalitatiivista sekä kvantitatiivista menetelmää. Tämän tarkoituksena oli lisätä tutkimuksen luotettavuutta.
Webropol-kyselytutkimuksen tuloksissa nousi esiin Savonia-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden kokeneen harjoittelut merkittävinä omalle ammatilliselle kasvulleen. Kyselytutkimuksen vastauksista havaittiin tarve tukeen ja ohjaukseen harjoitteluhakuprosessin aikana. Myös urasuunnittelun merkityksellisyyden korostaminen koettiin tärkeäksi koko opintojen ajan. Kehittämistyönä tuotettiin videokokonaisuus, joka osaltaan tukee toimeksiantajan halua kehittää opiskelijalähtöistä harjoitteluhakuprosessia. Jatkotutkimusaiheena tuli esille tarve mahdollisten harjoittelupaikkojen listaamisesta sekä vertaisten harjoittelukokemusten jakamisesta ja hyödyntämisestä.
