Paluulogistiikan kehittäminen Keslog Oy:n kotimaan jakelukuljetusprosessissa
Enkainen, Juha (2014)
Enkainen, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127260
Tiivistelmä
Insinöörityössä tehtiin nykytilan kartoitus paluulogistiikan toimivuudesta Keslog Oy:n kotimaan jakelukuljetusprosessissa. Tavoitteena oli löytää paluulogistiikkaprosessin ongelmakohtia ja tätä kautta parantaa asiakastyytyväisyyttä. Yritys halusi paluulogistiikka toiminnoistaan nykytilan kuvauksen ja prosessien määrittelyn, jotta toiminnan eri vaiheet tulisivat selville.
Paluulogistiikkaprosessia tutkittiin yrityksen sisäisen toiminnan kannalta. Löydettyjen ongelmakohtien perusteella luotiin tarkoituksenmukaisia toimintamalleja, jotka pyrkivät lisäämään toiminnan tehokkuutta. Ongelmakohdat määriteltiin haastattelemalla yrityksen eri osa-alueiden henkilökuntaa. Tehtyjen havaintojen perusteella pystyttiin luomaan nykytilaa kuvaavia prosessimalleja, joiden avulla yritys pystyy hahmottamaan toimintojensa eri tasoja.
Paluulogistiikan kehittämisen ja asiakaspalvelun parantamisen kannalta tärkeitä toimintoja tarkasteltiin eri näkökulmista. Huomioon otettiin jo olemassa olevien ongelmakohtien ratkaiseminen ja uusien toiminnallisuuksien luominen. Myöhemmin käyttöön tulevalle kuljettajan ajoneuvopäätteelle esitettiin myös tarkoituksenmukaisia toimintoehdotuksia.
Pantillisten jakeiden paluulomakkeen käyttäminen jatkossa oli yksi suurimmista kehityskohteista. Työssä päädyttiin esittämään kolmea eri vaihtoehtoa, joista vaihtoehto 2 osoittautui toiminnallisuuksiltaan ja ominaisuuksiltaan kaikkein sopivimmaksi.
Paluulogistiikkaprosessia tutkittiin yrityksen sisäisen toiminnan kannalta. Löydettyjen ongelmakohtien perusteella luotiin tarkoituksenmukaisia toimintamalleja, jotka pyrkivät lisäämään toiminnan tehokkuutta. Ongelmakohdat määriteltiin haastattelemalla yrityksen eri osa-alueiden henkilökuntaa. Tehtyjen havaintojen perusteella pystyttiin luomaan nykytilaa kuvaavia prosessimalleja, joiden avulla yritys pystyy hahmottamaan toimintojensa eri tasoja.
Paluulogistiikan kehittämisen ja asiakaspalvelun parantamisen kannalta tärkeitä toimintoja tarkasteltiin eri näkökulmista. Huomioon otettiin jo olemassa olevien ongelmakohtien ratkaiseminen ja uusien toiminnallisuuksien luominen. Myöhemmin käyttöön tulevalle kuljettajan ajoneuvopäätteelle esitettiin myös tarkoituksenmukaisia toimintoehdotuksia.
Pantillisten jakeiden paluulomakkeen käyttäminen jatkossa oli yksi suurimmista kehityskohteista. Työssä päädyttiin esittämään kolmea eri vaihtoehtoa, joista vaihtoehto 2 osoittautui toiminnallisuuksiltaan ja ominaisuuksiltaan kaikkein sopivimmaksi.