Verkkopalvelun käytettävyyden ja saavutettavuuden arviointi
Roine-Rauhala, Noora (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Roine-Rauhala, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225654
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä verkkopalvelun käytettävyyteen ja saavutettavuuteen sekä siihen, miten niitä voidaan testata ja arvioida. Käytettävyyttä ja saavutettavuutta tarkastellaan verkkopalvelun ja ihmisen vuorovaikutuksen näkökulmasta ja selvitetään, miksi näitä ominaisuuksia on myös hyödyllistä testata. Työn teoriaosassa tutustutaan muun muassa käytettävyyteen, käyttäjäkokemukseen, saavutettavuuteen sekä erilaisiin menetelmiin, joilla näitä ominaisuuksia voidaan arvioida ja testata.
Projekti on saatu toimeksiantona Yritys X:ltä, joka toimii rahoitusalalla. Osuuteni projektissa oli toimia heidän uuden, kehitysvaiheessa olevan verkkopalvelunsa testauksen suunnittelijana, testaajana ja testauksen dokumentoijana. Toimeksiantona saatu projekti oli kokonaisuudessaan laajempi, kuin mitä tähän opinnäytetyöhön on sisällytetty. Tästä syystä opinnäytetyön aihe on rajattu koskemaan käytettävyyttä ja saavutettavuutta sekä niiden huomioimista verkkopalvelun suunnittelussa ja kehittämisessä.
Empiirisessä osassa arvioidaan ja testataan Yritys X:n kehitteillä olevaa verkkopalvelua objektiivisesta näkökulmasta. Arvioinnissa ja testauksessa hyödynnetään muun muassa Nielsenin heuristiikkoja sekä saavutettavuuden arvioinnin WCAG 2.1-kriteeristöä. Niiden avulla pystytään tarkastelemaan ja analysoimaan käytettävyyttä ja saavutettavuutta objektiivisesti. Arvioinnin ja testauksen tavoitteena oli löytää verkkopalvelusta vikoja ja puutteita, niin toiminnallisuudessa kuin ulkoasussa, jotta palvelu pystyttiin kehittämään mahdollisemman toimivaksi ja laadukkaaksi.
Arvioinnin ja testauksen suorittamisen tuloksena löydettiin käyttöliittymästä virheitä, puutteita ja epäjohdonmukaisuuksia, joiden korjaamisella pystyttiin parantamaan verkkopalvelun laatua. Projektin aikana kiinnittyi huomio myös siihen, kuinka tärkeää testauksien suorittaminen on, ja kuinka toimivia menetelmiä niiden suorittamiseen löytyy.
Projekti on saatu toimeksiantona Yritys X:ltä, joka toimii rahoitusalalla. Osuuteni projektissa oli toimia heidän uuden, kehitysvaiheessa olevan verkkopalvelunsa testauksen suunnittelijana, testaajana ja testauksen dokumentoijana. Toimeksiantona saatu projekti oli kokonaisuudessaan laajempi, kuin mitä tähän opinnäytetyöhön on sisällytetty. Tästä syystä opinnäytetyön aihe on rajattu koskemaan käytettävyyttä ja saavutettavuutta sekä niiden huomioimista verkkopalvelun suunnittelussa ja kehittämisessä.
Empiirisessä osassa arvioidaan ja testataan Yritys X:n kehitteillä olevaa verkkopalvelua objektiivisesta näkökulmasta. Arvioinnissa ja testauksessa hyödynnetään muun muassa Nielsenin heuristiikkoja sekä saavutettavuuden arvioinnin WCAG 2.1-kriteeristöä. Niiden avulla pystytään tarkastelemaan ja analysoimaan käytettävyyttä ja saavutettavuutta objektiivisesti. Arvioinnin ja testauksen tavoitteena oli löytää verkkopalvelusta vikoja ja puutteita, niin toiminnallisuudessa kuin ulkoasussa, jotta palvelu pystyttiin kehittämään mahdollisemman toimivaksi ja laadukkaaksi.
Arvioinnin ja testauksen suorittamisen tuloksena löydettiin käyttöliittymästä virheitä, puutteita ja epäjohdonmukaisuuksia, joiden korjaamisella pystyttiin parantamaan verkkopalvelun laatua. Projektin aikana kiinnittyi huomio myös siihen, kuinka tärkeää testauksien suorittaminen on, ja kuinka toimivia menetelmiä niiden suorittamiseen löytyy.