Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Varhaiskasvattajien näkemyksiä ja kokemuksia sukupuolisensitiivisyydestä : laadullinen kysely kahdelle päiväkodille

Siimes, Oona (2022)

Avaa tiedosto
Siimes_Oona.pdf (387.2Kt)
Lataukset: 


Siimes, Oona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225725
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia varhaiskasvattajilla on sukupuolisensitiivisyydestä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä kahden yksityisen päiväkodin kanssa, ja nämä päiväkodit sijaitsevat Helsingissä ja Vantaalla. Tutkimuksessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen työntekijöiden omia tulkintoja, ei päiväkodin toteutuvia käytäntöjä.

Teoreettisena viitekehyksenä on sukupuolisensitiivisyyden käsite. Aihetta on tärkeää tutkia, koska se linkittyy vahvasti sukupuolten tasa-arvoon ja suvaitsevaisuuteen. Lisäksi varhaiskasvatusvuodet ovat kriittisiä lapsen sukupuoli-identiteetin ja sukupuoleen liittyvien ajattelumallien muodostumisen kannalta. Tutkimus on lähellä feminististä kasvatustutkimusta: feminististä tutkimusta ja tätä opinnäytetyötä yhdistää arkipäiväisen kyseenalaistaminen ja tutusta vieraannuttaminen sukupuolen näkökulmasta. Myös sukupuolten tasa-arvon ja vallan teemat ovat molemmissa läsnä.

Laadulliseen verkkokyselyyn vastasi 11 varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin käyttäen menetelmänä laadullista sisällönanalyysia. Kasvattajien mukaan he kohtelevat lapsia pääosin sukupuolisensitiivisesti ja tasa-arvoisesti parhaan kykynsä ja tietämyksensä mukaan. Kyselyyn osallistuneet varhaiskasvattajat ymmärtävät sukupuoli-identiteetin laajempana kuin pelkkään ruumiillisuuteen perustuvana ominaisuutena. Varhaiskasvattajat kunnioittavat lapsen omaa kokemusta sukupuolesta silloinkin, kun heidän näkemyksensä sukupuolesta on biologiaan nojaava. Varhaiskasvattajat korostivat vastauksissaan yksilöllisyyttä, stereotyyppisten ennakko-odotuksien ja -oletuksien minimointia ja mahdollisuuksien tasa-arvoa. Jokainen lapsi saa valita leikkinsä, lelunsa ja leikkikaverinsa omien kiinnostuksen kohteiden perusteella. Lapset saavat pukeutua miten itse haluavat. Kaikilla lapsilla on vapaus kokea ja ilmaista sukupuoltaan haluamallaan tavalla. Kuitenkin sekä aiemman tutkimustiedon että näiden tuloksien valossa varhaiskasvatuksen opinnoissa ja työpaikoilla tarvittaisiin enemmän yhteneväistä ja konkreettista tietoa sukupuolisensitiivisyydestä. Lisäksi tarvittaisiin enemmän huomiota laajempiin ajatusmalleihin arjen toimintatapojen takana.

Tämän opinnäytetyön avulla varhaiskasvattajat voivat tulla tietoisemmaksi totutuista toimintatavoista ja sukupuolistereotypioista sekä yhteistyöpäiväkodeissa että yleisesti varhaiskasvatuksen kentällä. Raportista on apua, kun varhaiskasvatuksessa tulee ajankohtaiseksi laatia lainmukaiset tasa-arvosuunnitelmat. Tulevaisuudessa voisi tutkia syvemmin esimerkiksi vastaavatko varhaiskasvattajien näkemykset ja kokemukset sukupuolisensitiivisyydestä päiväkodin arkea. Eli ilmeneväkö tasa-arvoiset periaatteet myös todellisen arjen käytännöissä?
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste