Verkko-ostamisen vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ohjelmistopalvelun ostoprosessissa
Korhonen, Niko (2022)
Korhonen, Niko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245785
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää suomalaiselle markkinoinnin ja viestinnän pilvipalveluita tarjoavalle teknologiayritykselle, miten suomalainen organisaatio suhtautuu mediaseurantapalvelun hankintaan suoraan verkkopalvelusta ilman henkilökohtaista myyntityötä. Työn tarkoituksena on selvittää, miten asiakas suhtautuu ilmaiseen kokeilujaksoon osana mediaseurantatyökalun ostoprosessia, sekä tarjota kohdeyritykselle kehitysideoita ilmaisen kokeilujakson prosesseihin kokeilujaksoa beta-testanneiden asiakkaiden haastattelujen pohjalta.
Suomessa toimivista mediaseurannan palvelua tuottavista organisaatioista yksikään ei tarjoa
mahdollisuutta ottaa palvelua käyttöön veloituksetta verkkosivuston kautta. Kansainvälisesti on
kuitenkin useita toimijoita, jotka hyödyntävät Free-Trial eli tuotteen ajallisesti rajatun ilmaisen
koekäyttöjakson mallia ohjelmistopalvelun myynnissä ja markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamiseksi toteutettiin kohdeyrityksen tuotteelle ilmaisen kokeilujakson beta-testaus -hanke, jonka tarkoituksena oli mahdollistaa case-yrityksen ohjelmistopalvelun hankinta kymmenelle satunnaisesti valitulle yritykselle suoraan kohdeyrityksen verkkopalvelusta. 14 vuorokauden ilmaisen kokeilujakson beta-testauksen päätteeksi suoritettiin teemahaastattelut pilottiin osallistuneille asiakkaille, jotta saatiin kerättyä tutkimukselle relevantti aineisto
heidän kokemuksistansa.
Tutkimusaineisto kerättiin tähän ilmaisen kokeilujakson beta-hankkeeseen osallistuneiden haastatteluista. Haastateltavia oli yhteensä kuusi ja heidät haastateltiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Suomessa toimivista mediaseurannan palvelua tuottavista organisaatioista yksikään ei tarjoa
mahdollisuutta ottaa palvelua käyttöön veloituksetta verkkosivuston kautta. Kansainvälisesti on
kuitenkin useita toimijoita, jotka hyödyntävät Free-Trial eli tuotteen ajallisesti rajatun ilmaisen
koekäyttöjakson mallia ohjelmistopalvelun myynnissä ja markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamiseksi toteutettiin kohdeyrityksen tuotteelle ilmaisen kokeilujakson beta-testaus -hanke, jonka tarkoituksena oli mahdollistaa case-yrityksen ohjelmistopalvelun hankinta kymmenelle satunnaisesti valitulle yritykselle suoraan kohdeyrityksen verkkopalvelusta. 14 vuorokauden ilmaisen kokeilujakson beta-testauksen päätteeksi suoritettiin teemahaastattelut pilottiin osallistuneille asiakkaille, jotta saatiin kerättyä tutkimukselle relevantti aineisto
heidän kokemuksistansa.
Tutkimusaineisto kerättiin tähän ilmaisen kokeilujakson beta-hankkeeseen osallistuneiden haastatteluista. Haastateltavia oli yhteensä kuusi ja heidät haastateltiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.