Takaisin töihin - perhevapaalta palaavan kokemuksia perehdytyksestä ja perhemyönteisyydestä perustoimeentulotuen ratkaisutyössä
Pärnänen, Katri (2022)
Pärnänen, Katri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204235776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204235776
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee perhevapaalta töihin palaavien perustoimeentulotuen ratkaisuasiantuntijoiden saamaa perehdytystä sekä heidän kokemuksiaan perhemyönteisyydestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa saadun perehdytyksen nykytila, ja luoda saatujen kehitysehdotusten avulla ohjeistus perhevapailta palaavien toimihenkilöiden perehdyttämisen tueksi. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui perehdyttämisestä, perhemyönteisestä organisaatiokulttuurista sekä perhevapaakäytännöistä työelämässä ja tutkimuksessa. Työssä sivutaan myös vuonna 2022 voimaan astuvaa perhevapaauudistusta.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Kelan Itäinen vakuutuspiiri. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapana oli kehittämistutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Skypen välityksellä. Teemat haastatteluihin nousivat yrityksen sosiaalisen vastuun osa-alueista, perehdytyksestä osana osaamisen kehittämistä ja työhyvinvointia sekä perhemyönteisyydestä. Haastatteluaineistosta etsittiin teemoittelun keinoin aineistosta kohdat, jotka kuvasivat kokonaisvaltaisen perehdytyksen nykytilaa, ja antoivat tietoa perehdytysmallien ja töihin paluun sujuvuuden kehittämiseksi. Lisäksi menetelmänä käytettiin ideariihtä, johon osallistui Kuopion Kelan kahdesta toimeentulotukitiimistä kaksi tiimipäällikköä sekä kaksi työhönopastajaa. Myös ideariihet toteutettiin sähköisesti Skype-ohjelmaa hyödyntäen.
Tulosten perusteella perhevapailta töihin palaavien toimihenkilöiden perehdytys on kohtalaisen hyvällä tasolla Itäisen vakuutuspiirin toimeentuloturvan keskuksessa. Toisaalta tuloksissa oli saman vakuutuspiirin sisällä huomattavia tiimi- ja esihenkilökohtaisia eroja, joten erityisesti käytäntöjen yhtenäistämiseen tulisi panostaa jatkossa. Keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousivat perehdytyksen tasalaatuisuuden varmistaminen ja esihenkilötyön kehittäminen erityisesti perhemyönteisyyden näkökulmasta. Tutkimus on tehty haastattelemalla perustoimeentulotuen ratkaisutyön parissa työskenteleviä, mutta tutkimuksessa ilmenneet kehittämiskohteet ja ratkaisuehdotukset ovat hyödynnettävissä koko Kelan organisaatiossa sekä lisäksi muilla toimialoilla. This thesis deals with the retraining of basic social assistance benefit administrators returning to work after family leave and their experiences about family-friendly work culture. The aim of the thesis was to map the current state of the retraining and to assist in the creation of common guidelines for the retraining of employees returning from family leave. The theoretical framework of the thesis consisted of retraining, family-friendly work culture and family leave policy. The work also relates to the family leave reform, which will enter into force in 2022.
The study was commissioned by Kela's Eastern Insurance District. The research was executed as a qualitative study with an approach of design-based research. The data was collected through five semi-structured inter-views, and they were held individually by Skype. The themes for the interviews emerged from the company's social responsibility areas, retraining as part of competence development and well-being at work, as well as family friendliness. Theming was applied to pinpoint parts of the survey data that described the current state of comprehensive orientation and provided information for the development of orientation models and the smoothness of returning to work. A development workshop was also implemented as a method of this re-search, and the participants consisted of two team leaders and two inductees from Kuopio’s Kela office. The development workshop was also conducted remotely using Skype.
In conclusion, based on the results, the retraining of employees returning to work from family leave is at a moderately good level at the Centre for Income Security Benefits of the Eastern Insurance District. On the oth-er hand, there were, however, significant differences within the same insurance district depending on the team or supervisor, so special emphasis should be placed on unifying practices in the future. Importantly, ensuring the uniformity of retraining and the development of supervisory work, especially from the perspective of fami-ly-friendliness, became the two most important areas for development. The research was carried out by inter-viewing those working as basic social assistance benefit administrators, but both the areas of development that have emerged and the solutions generated in the study can be utilized throughout Kela's organisation, and in other industries as well.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Kelan Itäinen vakuutuspiiri. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapana oli kehittämistutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Skypen välityksellä. Teemat haastatteluihin nousivat yrityksen sosiaalisen vastuun osa-alueista, perehdytyksestä osana osaamisen kehittämistä ja työhyvinvointia sekä perhemyönteisyydestä. Haastatteluaineistosta etsittiin teemoittelun keinoin aineistosta kohdat, jotka kuvasivat kokonaisvaltaisen perehdytyksen nykytilaa, ja antoivat tietoa perehdytysmallien ja töihin paluun sujuvuuden kehittämiseksi. Lisäksi menetelmänä käytettiin ideariihtä, johon osallistui Kuopion Kelan kahdesta toimeentulotukitiimistä kaksi tiimipäällikköä sekä kaksi työhönopastajaa. Myös ideariihet toteutettiin sähköisesti Skype-ohjelmaa hyödyntäen.
Tulosten perusteella perhevapailta töihin palaavien toimihenkilöiden perehdytys on kohtalaisen hyvällä tasolla Itäisen vakuutuspiirin toimeentuloturvan keskuksessa. Toisaalta tuloksissa oli saman vakuutuspiirin sisällä huomattavia tiimi- ja esihenkilökohtaisia eroja, joten erityisesti käytäntöjen yhtenäistämiseen tulisi panostaa jatkossa. Keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousivat perehdytyksen tasalaatuisuuden varmistaminen ja esihenkilötyön kehittäminen erityisesti perhemyönteisyyden näkökulmasta. Tutkimus on tehty haastattelemalla perustoimeentulotuen ratkaisutyön parissa työskenteleviä, mutta tutkimuksessa ilmenneet kehittämiskohteet ja ratkaisuehdotukset ovat hyödynnettävissä koko Kelan organisaatiossa sekä lisäksi muilla toimialoilla.
The study was commissioned by Kela's Eastern Insurance District. The research was executed as a qualitative study with an approach of design-based research. The data was collected through five semi-structured inter-views, and they were held individually by Skype. The themes for the interviews emerged from the company's social responsibility areas, retraining as part of competence development and well-being at work, as well as family friendliness. Theming was applied to pinpoint parts of the survey data that described the current state of comprehensive orientation and provided information for the development of orientation models and the smoothness of returning to work. A development workshop was also implemented as a method of this re-search, and the participants consisted of two team leaders and two inductees from Kuopio’s Kela office. The development workshop was also conducted remotely using Skype.
In conclusion, based on the results, the retraining of employees returning to work from family leave is at a moderately good level at the Centre for Income Security Benefits of the Eastern Insurance District. On the oth-er hand, there were, however, significant differences within the same insurance district depending on the team or supervisor, so special emphasis should be placed on unifying practices in the future. Importantly, ensuring the uniformity of retraining and the development of supervisory work, especially from the perspective of fami-ly-friendliness, became the two most important areas for development. The research was carried out by inter-viewing those working as basic social assistance benefit administrators, but both the areas of development that have emerged and the solutions generated in the study can be utilized throughout Kela's organisation, and in other industries as well.