Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kuuro optikkoliikkeen asiakkaana : haastattelututkimus kuurojen kokemuksista optikkoliikkeessä asioimisesta

Tissari, Eeva; Vaaja, Lotta (2022)

Avaa tiedosto
Tissari_Eeva Vaaja_Lotta.pdf (1.096Mt)
Lataukset: 


Tissari, Eeva
Vaaja, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204235747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuurojen kokemuksia näönhuollon palveluista optikkoliikkeissä. Tutkimusta tähän aiheeseen liittyen ei ole tehty optisella alalla. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää optikkoliikkeen työntekijöiden ammattitaitoa kuurojen asiakkaiden palvelemisessa. Ammattitaidon kehittymisen myötä tavoitteena on myös parantaa kuurojen asiakaskokemusta heidän asioidessaan optikkoliikkeessä. Optikkoliikkeissä tuotetaan terveydenhuollon palveluita, joiden tulisi olla kaikille yhdenvertaisia. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli Kuurojen Liitto ry.

Kirjallinen työ koostettiin teoriaosuudesta, tutkimusaineiston analyysistä sekä tutkimustulosten pohdinnasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin kuuroutta, viittomakielisyyttä, asiakaskeskeistä palveluiden kehittämistä, palvelumuotoilua sekä optikkoliikettä ympäristönä. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina, ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Haastateltavat tavoitettiin yhteistyökumppanin avulla, ja haastatteluita toteutettiin yhteensä kuusi kappaletta. Haastattelukysymykset laadittiin teoriaan pohjautuen.

Tutkimustulosten mukaan kuurojen kokemukset optikkoliikkeessä asioimisesta olivat pääasiassa positiivisia. Näkemiseen liittyvät asiat koettiin tärkeiksi visuaalisen kommunikointitavan vuoksi. Työntekijöiltä toivottiin rohkeutta ja avoimuutta kuuron palvelemiseen, ja palvelun tulisi olla yhdenvertaista sekä kuuroille että kuuleville. Kuuroilla on tulkkauspalvelulain mukaan oikeus käyttää Kansaneläkelaitoksen järjestämää tulkkauspalvelua, joka on helpottanut kuurojen asiointia optikkoliikkeissä.

Teorian ja haastatteluaineiston pohjalta luotiin tuotoksena ohjeistus optisen alan ammattilaisille kuurojen palvelemiseen. Ohjeistuksen avulla pyritään edistämään yhdenvertaisuutta. Ohjeistus on opinnäytetyön liitteenä, ja lisäksi se on kaikkien luettavissa Issuu-julkaisualustalla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste