Designing a Customer Satisfaction and Experience Survey for an IT Service Company
Korhonen, Heli (2022)
Korhonen, Heli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204235748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204235748
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää yrityksen asiakasymmärrystä ja löytää konkreettisia keinoja asiakastyytyväisyyden mittaamiseksi ja parantamiseksi. Liiketoiminnan nopean kasvun myötä asiakasymmärryksen merkitys korostuu entisestään, sillä asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen on välttämätöntä asiakaskeskeisen toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimustyössä käytettiin ensisijaisesti laadullisia menetelmiä, sillä nykytila-analyysi ja sidosryhmiltä saadut ehdotukset perustuivat haastatteluihin. Nykytila-analyysissä havaittiin, että yrityksellä ei juuri ole olemassa olevia standardoituja prosesseja asiakaskokemuksen tai asiakastyytyväisyyden osalta. Kirjallisuustutkimuksessa keskityttiin nykytila-analyysissä havaittuihin haasteisiin ja parhaisiin käytäntöihin niiden ratkaisemiseksi.
Nykytila-analyysin ja kirjallisuustutkimuksen perusteella laadittiin ratkaisuehdotus, jonka avulla asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata luotettavasti ja hyödyntää saatua palautetta toimintojen ja palveluiden kehittämiseksi. Ratkaisu pilotoitiin asiakkaiden ja sisäisten sidosryhmien kanssa sen varmistamiseksi, että ratkaisu vastaa yrityksen liiketoiminnallisiin haasteisiin ja tarpeisiin, sekä sisältää olennaiset kysymykset jatkuvien palveluiden osa-alueisiin liittyen, jotta voidaan tunnistaa mahdollisia kehityskohteita palveluiden toimittamisessa.
Insinöörityön tuloksena oli validoitu asiakastyytyväisyyskysely, seuraavat askeleet kohti laajempaa käyttöönottoa sekä kehitysehdotuksia tulosten hyödyntämiseen, joiden tarkoituksena on tuoda lisäarvoa kaikkiin toimintoihin, erityisesti palvelunhallintaan sekä tuotehallintaan.
Tutkimustyössä käytettiin ensisijaisesti laadullisia menetelmiä, sillä nykytila-analyysi ja sidosryhmiltä saadut ehdotukset perustuivat haastatteluihin. Nykytila-analyysissä havaittiin, että yrityksellä ei juuri ole olemassa olevia standardoituja prosesseja asiakaskokemuksen tai asiakastyytyväisyyden osalta. Kirjallisuustutkimuksessa keskityttiin nykytila-analyysissä havaittuihin haasteisiin ja parhaisiin käytäntöihin niiden ratkaisemiseksi.
Nykytila-analyysin ja kirjallisuustutkimuksen perusteella laadittiin ratkaisuehdotus, jonka avulla asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata luotettavasti ja hyödyntää saatua palautetta toimintojen ja palveluiden kehittämiseksi. Ratkaisu pilotoitiin asiakkaiden ja sisäisten sidosryhmien kanssa sen varmistamiseksi, että ratkaisu vastaa yrityksen liiketoiminnallisiin haasteisiin ja tarpeisiin, sekä sisältää olennaiset kysymykset jatkuvien palveluiden osa-alueisiin liittyen, jotta voidaan tunnistaa mahdollisia kehityskohteita palveluiden toimittamisessa.
Insinöörityön tuloksena oli validoitu asiakastyytyväisyyskysely, seuraavat askeleet kohti laajempaa käyttöönottoa sekä kehitysehdotuksia tulosten hyödyntämiseen, joiden tarkoituksena on tuoda lisäarvoa kaikkiin toimintoihin, erityisesti palvelunhallintaan sekä tuotehallintaan.