"Mitä haluat tehdä ulkona?" : opas varhaiskasvatuksen ohjattuihin pedagogisiin ulkoiluhetkiin
Luukkonen, Vilna; Piiponniemi, Elisa (2022)
Luukkonen, Vilna
Piiponniemi, Elisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255834
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin opas päiväkoti Tuikkeen varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Opas sisältää pelejä ja leikkejä ohjattuihin pedagogisiin ulkoiluhetkiin. Toimeksiantaja oli iisalmelainen päiväkoti Tuike. Kehittämistyön tavoitteena oli lasten ja henkilöstön osallisuuden edistäminen sekä pedagogiikan lisääminen ohjattujen ulkoiluhetkien avulla. Oppaassa hyödynnettiin opetushallituksen laatimaa valtakunnallisen varhaiskas-vatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaisia oppimisen osa-alueita. Kehittämistyön idea oppaasta ohjattuihin pedagogisiin ulkoiluhetkiin tuli päiväkoti Tuikkeen henkilöstöltä. Opas tehtiin henkilökunnan toiveita kuunnellen.
Kehittämistyö toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaan. Keskeistä konstruktivistisessa mallissa on suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektointi. Kehittämistyön tuote, opas, suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä päiväkoti Tuikkeen kanssa. Päiväkoti Tuikkeen henkilöstön ajatuksia oppaasta kysyttiin aivoriihen avulla. Lasten osallisuus huomioitiin piirtämisen muodossa. Pelien ja leikkien valinnassa hyödynnettiin varhaiskasvatussuunnitelman (2018) viittä oppimisen osa-alueita.
Oppaan konkreettinen hyöty päiväkoti Tuikkeelle oli ohjattujen pedagogisten ulkoiluhetkien toteuttamisen nopeutuminen ja helpottuminen. Henkilöstö voi käyttää oppaan pelejä ja leikkejä ohjattujen pedagogisten ulkoiluhetkien toteuttamisessa. Oppaan avulla lisättiin päiväkoti Tuikkeen ulkoiluhetkien monipuolisuutta kehittämällä vapaan leikin ohelle myös ohjattua ulkoilutoimintaa.
Kehittämistyö toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaan. Keskeistä konstruktivistisessa mallissa on suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektointi. Kehittämistyön tuote, opas, suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä päiväkoti Tuikkeen kanssa. Päiväkoti Tuikkeen henkilöstön ajatuksia oppaasta kysyttiin aivoriihen avulla. Lasten osallisuus huomioitiin piirtämisen muodossa. Pelien ja leikkien valinnassa hyödynnettiin varhaiskasvatussuunnitelman (2018) viittä oppimisen osa-alueita.
Oppaan konkreettinen hyöty päiväkoti Tuikkeelle oli ohjattujen pedagogisten ulkoiluhetkien toteuttamisen nopeutuminen ja helpottuminen. Henkilöstö voi käyttää oppaan pelejä ja leikkejä ohjattujen pedagogisten ulkoiluhetkien toteuttamisessa. Oppaan avulla lisättiin päiväkoti Tuikkeen ulkoiluhetkien monipuolisuutta kehittämällä vapaan leikin ohelle myös ohjattua ulkoilutoimintaa.