Näetkö? Ser du? : kaksikielinen opas terveydenhoitajille digilaitteiden ja lähityön vaikutuksista nuorten näkemiseen
Johansson, Anna; Iivari, Ella; Villanen, Melissa (2022)
Johansson, Anna
Iivari, Ella
Villanen, Melissa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204245808
Tiivistelmä
Digitaaliset laitteet ovat yleistyneet ja etenkin nuorilla älylaitteiden käyttö on lisääntynyt. Yleistymisen myötä ruutuaika on kasvanut. Nuoret käyttävät digilaitteita koulussa oppimisvälineenä sekä vapaa-ajalla. Ruutuajalla on kokonaisvaltaisia vaikutuksia kehoon ja mieleen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda ilmi digilaitteista ja lähityöstä aiheutuvia ongelmia näkemiseen painottuen. Tavoitteena oli tuottaa terveydenhoitajille tietoa siitä, miten näkemisen ongelmia voidaan tunnistaa ja miten nuorta voi neuvoa näkemiseen ja ergonomiaan liittyen. Lisäksi milloin nuori on syytä lähettää jatkotutkimuksiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Kirjallisuudesta ja julkaistuista tutkimuksista muodostettiin teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta opas ja artikkeli luotiin. Pilotoinnissa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Opas pilotoitiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla käyttäen sähköistä kyselylomaketta haastattelupohjan luomiseen. Haastattelut nauhoitettiin ja potentiaaliset kehitysehdotukset toteutettiin. Haastatteluiden perusteella opas viimeisteltiin lopulliseen muotoonsa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään terveydenhoitajien roolia, näkötottumuksien muuttumista, digilaitteita ja niiden vaikutuksia. Myös ennaltaehkäisykeinoja näkemisen ongelmiin on tuotu esille. Toiminnallinen osio käsittelee suunnitteluvaiheen, toteutuksen, pilotoinnin ja sen tulokset sekä kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä digilaitteiden käyttö ja ruutuaika lisääntyy koko ajan erityisesti nuorilla. Haastattelun perusteella opas koettiin pilotointiryhmän mukaan hyödylliseksi. Opas kohdennettiin terveydenhoitajille helpottamaan digilaitteista ja lähityöstä aiheutuvien oireiden tunnistamista ja niiden ratkaisukeinoista. Tietoisuuden lisäämiseksi Terveydenhoitaja-lehteen kirjoitettiin lehtiartikkeli terveydenhoitajille nuorten näköongelmista. Lehtiartikkeli tehtiin yhteistyössä Suomen Terveydenhoitajaliiton kanssa ja tullaan julkaisemaan vuoden 2022 aikana.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Kirjallisuudesta ja julkaistuista tutkimuksista muodostettiin teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta opas ja artikkeli luotiin. Pilotoinnissa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Opas pilotoitiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla käyttäen sähköistä kyselylomaketta haastattelupohjan luomiseen. Haastattelut nauhoitettiin ja potentiaaliset kehitysehdotukset toteutettiin. Haastatteluiden perusteella opas viimeisteltiin lopulliseen muotoonsa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään terveydenhoitajien roolia, näkötottumuksien muuttumista, digilaitteita ja niiden vaikutuksia. Myös ennaltaehkäisykeinoja näkemisen ongelmiin on tuotu esille. Toiminnallinen osio käsittelee suunnitteluvaiheen, toteutuksen, pilotoinnin ja sen tulokset sekä kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä digilaitteiden käyttö ja ruutuaika lisääntyy koko ajan erityisesti nuorilla. Haastattelun perusteella opas koettiin pilotointiryhmän mukaan hyödylliseksi. Opas kohdennettiin terveydenhoitajille helpottamaan digilaitteista ja lähityöstä aiheutuvien oireiden tunnistamista ja niiden ratkaisukeinoista. Tietoisuuden lisäämiseksi Terveydenhoitaja-lehteen kirjoitettiin lehtiartikkeli terveydenhoitajille nuorten näköongelmista. Lehtiartikkeli tehtiin yhteistyössä Suomen Terveydenhoitajaliiton kanssa ja tullaan julkaisemaan vuoden 2022 aikana.