COVID-19 pandemian vaikutus sote-alan opiskelijoiden opiskelumotivaatioon ja opiskeluun sitoutumiseen : röntgen- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulma
Martola, Linda-Maria; Silvennoinen, Eveliina (2022)
Martola, Linda-Maria
Silvennoinen, Eveliina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255949
Tiivistelmä
Covid-19 pandemia on maailmanlaajuinen haaste, joka on vaikuttanut perustavanlaatuisesti ihmisten elämään. Suomessa pandemiatilanne on johtanut useisiin virallisiin suosituksiin ja rajoitustoimenpiteisiin. Useat korkeakoulut siirtyivät lähiopetuksesta etäopetukseen. Etäopiskeluihin siirtyminen on selvitysten mukaan aiheuttanut opiskelijoilla opiskelumotivaation laskua ja vähentänyt opiskeluun käytettyä aikaa. Toisaalta on dataa, että etäopiskelu olisi myös vähentänyt opintojen vaativuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, että onko Covid-19 pandemia vaikuttanut sairaanhoitaja- ja röntgenhoitajaopiskelijoiden opiskelumotivaatioon ja opiskeluun sitoutumiseen ja mitkä tekijät pandemiassa ovat mahdollisesti vaikuttaneet opiskelumotivaatioon ja opiskeluun sitoutumiseen.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsittelemme sitä, mitä opiskelumotivaatio, opiskeluun sitoutuminen ja opiskelijan hyvinvointi ovat ja mitkä asiat vaikuttavat niihin. Kaikki kolme ovat yhteydessä toisiinsa. Teoriapohjassa nousi vahvasti esiin opiskelijan sosiaalisten suhteiden vaikutus opiskelumotivaatioon, opiskeluun sitoutumiseen ja hyvinvointiin. Opiskelukavereilla on erityinen rooli opiskelumotivaatiossa ja opiskeluun sitoutumisessa.
Opinnäytetyön aineisto koostuu neljän röntgen- ja sairaanhoitajaopiskelijan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastateltavia oli sekä päivätoteutuksesta, että monimuotototeutuksesta. Kaikki haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Litteroidun aineiston analyysinmenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä. Tulosten perusteella suurin osa tutkimukseen osallistujista koki opiskelumotivaationsa laskeneen. Opiskeluihin sitoutuneisuus oli myös laskenut, mikä näkyi mm. opiskeluun käytetyn ajan vähenemisenä. Kaikki haastateltavat olivat kokeneet muutoksia sosiaalisissa suhteissa. Aineistossa ja tuloksissa toistui etäopintoihin siirtymisen tuomat muutokset opiskeluun.
Covid-19 pandemia on aiheuttanut haasteita sairaanhoitaja- ja röntgenhoitajaopiskelijoiden opinnoissa. Opinnäytetyön julkaisuajankohtana koulut ovat jo siirtyneet takaisin lähiopetukseen ja pandemian vaikutuksista korkeakouluopiskelijoihin on julkaistu uusia tutkimuksia. Etäopetusta oli suuressa osassa Suomen korkeakouluja melkein kaksi vuotta. Tarvitaan lisää tietoa pandemian vaikutuksesta korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin ja opiskelumotivaatioon sekä sitoutumiseen etäopintojen päätyttyä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, että onko Covid-19 pandemia vaikuttanut sairaanhoitaja- ja röntgenhoitajaopiskelijoiden opiskelumotivaatioon ja opiskeluun sitoutumiseen ja mitkä tekijät pandemiassa ovat mahdollisesti vaikuttaneet opiskelumotivaatioon ja opiskeluun sitoutumiseen.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsittelemme sitä, mitä opiskelumotivaatio, opiskeluun sitoutuminen ja opiskelijan hyvinvointi ovat ja mitkä asiat vaikuttavat niihin. Kaikki kolme ovat yhteydessä toisiinsa. Teoriapohjassa nousi vahvasti esiin opiskelijan sosiaalisten suhteiden vaikutus opiskelumotivaatioon, opiskeluun sitoutumiseen ja hyvinvointiin. Opiskelukavereilla on erityinen rooli opiskelumotivaatiossa ja opiskeluun sitoutumisessa.
Opinnäytetyön aineisto koostuu neljän röntgen- ja sairaanhoitajaopiskelijan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastateltavia oli sekä päivätoteutuksesta, että monimuotototeutuksesta. Kaikki haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Litteroidun aineiston analyysinmenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä. Tulosten perusteella suurin osa tutkimukseen osallistujista koki opiskelumotivaationsa laskeneen. Opiskeluihin sitoutuneisuus oli myös laskenut, mikä näkyi mm. opiskeluun käytetyn ajan vähenemisenä. Kaikki haastateltavat olivat kokeneet muutoksia sosiaalisissa suhteissa. Aineistossa ja tuloksissa toistui etäopintoihin siirtymisen tuomat muutokset opiskeluun.
Covid-19 pandemia on aiheuttanut haasteita sairaanhoitaja- ja röntgenhoitajaopiskelijoiden opinnoissa. Opinnäytetyön julkaisuajankohtana koulut ovat jo siirtyneet takaisin lähiopetukseen ja pandemian vaikutuksista korkeakouluopiskelijoihin on julkaistu uusia tutkimuksia. Etäopetusta oli suuressa osassa Suomen korkeakouluja melkein kaksi vuotta. Tarvitaan lisää tietoa pandemian vaikutuksesta korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin ja opiskelumotivaatioon sekä sitoutumiseen etäopintojen päätyttyä.