Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma
Myllylä, Patrik; Makkonen, Severi (2022)
Myllylä, Patrik
Makkonen, Severi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266036
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämiskohteena oli laatia hyödyllinen ja käyttökelpoinen digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma Hailuodossa sijaitsevalle anniskeluravintolalle Dancing Bobcat Barille. Osana päätavoitetta työn kaksi muuta tavoitetta oli löytää kohderyhmille oikeat viestintäka- navat sekä viestinnän sanoma. Dancing Bobcat Bar on perustettu loppuvuodesta 2020, joten opin- näytetyön aihe oli yritykselle ajankohtainen.
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta osasta ja toiminnallisesta osasta. Työssä käytettiin vetoketju- mallia, jossa tietoperustan kanssa pohditaan sovellusta kohdeyritykseen. Teoreettisessa osassa perehdyttiin yrityksen lähtökohta-analyyseihin, markkinoinnin suunnitteluun, markkinoinnin tavoit- teisiin ja strategiaan sekä digitaaliseen markkinointiviestintään. Työn toiminnallisessa osassa näitä aihealueita reflektoitiin kohdeyritykseen. Pienyrityksen markkinoinnin suunnittelussa käsiteltiin markkinointisuunnitelmaa, brändiä ja sen luomista, positiointia sekä digitaalista markkinointia. Tie- toperustassa aineistoina käytimme kirjalähteitä sekä verkkolähteitä, ja toiminnallisessa osuudessa aineistot hankittiin haastattelemalla yrityksen perustajia. Yhteydenpito hoidettiin puhelimen pika- viestisovelluksen avulla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, jota yritys voi käyt- tää hyväksi suunnitellessaan markkinointiviestintäänsä. Suunnitelmaan kuului myös markkinointi- viestinnän toimenpidesuunnitelma vuosikellolla sekä lisäksi tehtiin digitaalinen esite, jota Dancing Bobcat Barin on tarkoitus hyödyntää markkinoinnissaan. Toimenpidesuunnitelma rajattiin koske- maan kuluvaa vuotta.
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta osasta ja toiminnallisesta osasta. Työssä käytettiin vetoketju- mallia, jossa tietoperustan kanssa pohditaan sovellusta kohdeyritykseen. Teoreettisessa osassa perehdyttiin yrityksen lähtökohta-analyyseihin, markkinoinnin suunnitteluun, markkinoinnin tavoit- teisiin ja strategiaan sekä digitaaliseen markkinointiviestintään. Työn toiminnallisessa osassa näitä aihealueita reflektoitiin kohdeyritykseen. Pienyrityksen markkinoinnin suunnittelussa käsiteltiin markkinointisuunnitelmaa, brändiä ja sen luomista, positiointia sekä digitaalista markkinointia. Tie- toperustassa aineistoina käytimme kirjalähteitä sekä verkkolähteitä, ja toiminnallisessa osuudessa aineistot hankittiin haastattelemalla yrityksen perustajia. Yhteydenpito hoidettiin puhelimen pika- viestisovelluksen avulla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, jota yritys voi käyt- tää hyväksi suunnitellessaan markkinointiviestintäänsä. Suunnitelmaan kuului myös markkinointi- viestinnän toimenpidesuunnitelma vuosikellolla sekä lisäksi tehtiin digitaalinen esite, jota Dancing Bobcat Barin on tarkoitus hyödyntää markkinoinnissaan. Toimenpidesuunnitelma rajattiin koske- maan kuluvaa vuotta.
