Digitaalinen potilaskohtaaminen terveydenhoidossa
Hämäläinen, Alexanna (2022)
Hämäläinen, Alexanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266052
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia terveydenhoitoalan ammattilaisilla on digitaalisista potilaskohtaamisista terveydenhoidossa. Tarkoituksena oli koota erilaisia kokemuksia digitaalisten viestintäkanavien käytöstä potilaskohtaamisen tilanteissa sekä näkökulmia siitä, millaisia hyötyjä ja ongelmia tällaiset kohtaamiset ovat tuoneet mukanaan. Tutkimusta varten haastateltiin terveydenhoitoalan ammattilaisia, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden kautta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään digitalisaatiota ja digitaalista viestintää käsitteenä sekä terveydenhoidon näkökulman kautta.
Digitaalisten viestinnän kanavien käyttö on jatkuvasti yleistymässä niin arkielämässä kuin terveydenhoidossakin. Erityisesti COVID-19 -pandemian aikana digitaaliset palvelut ovat kasvattaneet suosiotaan, sillä esimerkiksi videopuhelun välityksellä tapahtuvat etävastaanotot eivät edellytä osallistujien olevan vastaanoton aikana samassa tilassa. Tällaisten viestintäkanavien käyttö potilaskohtaamisissa nostaa esiin erilaisia hyötyjä, mutta myös omanlaisiaan haittoja. Digitaaliset potilaskohtaamiset näyttävät silti tulleen jäädäkseen terveydenhoidon alalle.
Tuloksista tuli ilmi, että yhdeksi suureksi eduksi digitaalisesti toteutetuista potilaskohtaamisista nostettiin sen sitoutumattomuus yhteen tiettyyn paikkaan. Myös tietynlaiset potilaat saattavat itse suosia etävastaanottoja välittömästi kasvokkain käytävään tapaamiseen verrattuna. Ammattilaisten mielestä digitaaliset kohtaamiset eivät kuitenkaan voi täysin korvata perinteistä välitöntä viestintää, sillä etäyhteys vaikeuttaa vuorovaikutusta ja vastapuolen tulkintaa monella eri tavalla, jolloin hoidon laatu saattaa huonontua ja vaikeutua.
Digitaalisten viestinnän kanavien käyttö on jatkuvasti yleistymässä niin arkielämässä kuin terveydenhoidossakin. Erityisesti COVID-19 -pandemian aikana digitaaliset palvelut ovat kasvattaneet suosiotaan, sillä esimerkiksi videopuhelun välityksellä tapahtuvat etävastaanotot eivät edellytä osallistujien olevan vastaanoton aikana samassa tilassa. Tällaisten viestintäkanavien käyttö potilaskohtaamisissa nostaa esiin erilaisia hyötyjä, mutta myös omanlaisiaan haittoja. Digitaaliset potilaskohtaamiset näyttävät silti tulleen jäädäkseen terveydenhoidon alalle.
Tuloksista tuli ilmi, että yhdeksi suureksi eduksi digitaalisesti toteutetuista potilaskohtaamisista nostettiin sen sitoutumattomuus yhteen tiettyyn paikkaan. Myös tietynlaiset potilaat saattavat itse suosia etävastaanottoja välittömästi kasvokkain käytävään tapaamiseen verrattuna. Ammattilaisten mielestä digitaaliset kohtaamiset eivät kuitenkaan voi täysin korvata perinteistä välitöntä viestintää, sillä etäyhteys vaikeuttaa vuorovaikutusta ja vastapuolen tulkintaa monella eri tavalla, jolloin hoidon laatu saattaa huonontua ja vaikeutua.