Valmentava johtaminen työhyvinvoinnin näkökulmasta
Partanen, Aki (2022)
Partanen, Aki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266046
Tiivistelmä
Valmentava johtaminen ja työhyvinvointi ovat keskeisiä ja tärkeitä tekijöitä organisaatioiden menestyksessä pitkällä tähtäimellä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten edellä mainittuja periaatteita noudattamalla jokainen organisaatio voi saavuttaa merkittäviä parannuksia toimintaansa. Tutkimuksen tutkimusongelmana oli selvittää ja saada tietoa valmentavasta johtamisesta ja työhyvinvoinnista tutkittavien organisaatioiden toimintaympäristöissä. Tutkimuksessa asetettiin kaksi tutkimuskysymystä, jotka olivat seuraavat: Miten valmentava johtaminen vaikuttaa työhyvinvointiin kohde organisaatioissa?, ja mitkä ovat valmentavan johtamisen keinot työhyvinvoinnin edistämiseksi?
Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia haastattelemalla molempien organisaatioiden osittaiset johtoryhmät ja perehtymällä aiheeseen liittyviin aikaisempiin tutkimuksiin sekä organisaatioissa tuotettuun aiheeseen liittyvään taustaaineistoon. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina ja haastateltavat on anonymisoitu. Haastattelujen aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin muodostamalla aineistosta neljä pääteemaa, jotka kuvaavat parhaiten tutkittavaa ilmiötä ja vastaavat asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Teemat muodostuivat niiden vahvan esiintyvyyden perusteella sekä haastatteluissa että taustaaineistossa. Aineistosta muodostuneiden pääteemojen sisältöä verrattiin teoreettiseen viitekehykseen sekä organisaatioiden taustaaineistoon.
Tämän tutkimuksen tuloksena selvisi, että valmentava johtaminen ja työhyvinvointi on kaikissa organisaatioissa keskeisimpiä ja tärkeimpiä tavoitteita, jotta organisaatio menestyy pitkällä tähtäimellä. Valmentavan johtajuuden ja ihmissuhdetaitojen kehittäminen auttaa koko organisaatiota haastavissa ongelmatilanteissa sekä luo edellytykset kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Kokonaisvaltainen hyvinvointi tarkoittaa työelämän ja vapaa ajan yhteensovittamista siten, että yksilön jaksaminen on tasapainossa elämän vaatimusten kanssa. Jokaisen organisaation jäsenen tulisi kehittyä arvostamisen, läsnäolon sekä kuuntelemisen taidoissa ja pohtia omaa käyttäytymistään näihin taitoihin liittyen. Tasapuolinen kohtelu luo hyvää yhteishenkeä ja lisää yhdessä tekemisen meininkiä. Myönteisyys ja positiivisuus vahvistavat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja lisäävät luottamusta. Edellä mainittujen tekijöiden merkitys on erityisesti korostunut COVID-19 -pandemian aiheuttaman monipaikkaisen työn lisääntymisen johdosta.
Tätä tutkimusta pohdittiin myös kriittisestä, eettisestä ja luotettavuuden näkökulmasta ja siten tutkimus täyttää laadukkaan tieteellisen tutkimuksen määritelmän. Tämän tutkimuksen jatkotutkimusaiheena voisi olla, miten sitoutuminen ja pitovoima kasvavat hyvinvoivissa organisaatioissa. Coaching leadership and well-being at work are central and important factors leading the organization to success in the long run. The purpose of this study was to find out how every organization could raise the level of their activities remarkably by following the above-mentioned principles. The study focused on finding more information on coaching leadership and well-being at work within the operating environment of the case organizations, the two main questions being the following: How does the coaching leadership affect well-being in the studied organizations? Which are the means of coaching leadership for improving well-being at work?
Answers to the study questions were sought by interviewing a number of executive team members of both companies, by learning from prior research cases on the subject and by studying background material produced in the organizations. The interviews were carried out as theme interviews and the interviewees were anonymized. The interview material was analyzed with qualitative research methods by forming four (4) main themes, which best reflected the phenomenon to be studied and corresponded to the study questions setting. The themes were selected based on their strong incidence both in the interviews and in the background materials. The contents of the main themes were compared with the theoretical scope of reference of the subject and with the background materials of the organizations.
The results of this study showed that coaching leadership and well-being at work are the very central and important goals to contribute to in order to achieve the longterm success of all organizations. Developing of coaching leadership and human relations skills helps the whole organization in challenging situations and creates conditions for comprehensive well-being. Comprehensive well-being means that the combination of work and leisure covering all the stresses of life are in balance to the individual powers of a person. All members of an organization should develop themselves in the skills of respecting and listening as well as in the skill of being present and reflecting on their own behavior in relation to these skills. Treating all in an equal manner creates solidarity and increases the feeling of team spirit. Positive attitude strengthens the feeling of belonging together and increases trust. The significance of the above-mentioned factors has be-come specially emphasized with the increase of today’s multiple work environments provoked by the Covid-19 pandemic.
This study was considered also from critical, ethical and reliability points of view and therefore the study fulfills the definition of good scientific quality. Further studies on the subject could for example comprise finding out how commitment and loyalty increase in well-being organizations.
Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia haastattelemalla molempien organisaatioiden osittaiset johtoryhmät ja perehtymällä aiheeseen liittyviin aikaisempiin tutkimuksiin sekä organisaatioissa tuotettuun aiheeseen liittyvään taustaaineistoon. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina ja haastateltavat on anonymisoitu. Haastattelujen aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin muodostamalla aineistosta neljä pääteemaa, jotka kuvaavat parhaiten tutkittavaa ilmiötä ja vastaavat asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Teemat muodostuivat niiden vahvan esiintyvyyden perusteella sekä haastatteluissa että taustaaineistossa. Aineistosta muodostuneiden pääteemojen sisältöä verrattiin teoreettiseen viitekehykseen sekä organisaatioiden taustaaineistoon.
Tämän tutkimuksen tuloksena selvisi, että valmentava johtaminen ja työhyvinvointi on kaikissa organisaatioissa keskeisimpiä ja tärkeimpiä tavoitteita, jotta organisaatio menestyy pitkällä tähtäimellä. Valmentavan johtajuuden ja ihmissuhdetaitojen kehittäminen auttaa koko organisaatiota haastavissa ongelmatilanteissa sekä luo edellytykset kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Kokonaisvaltainen hyvinvointi tarkoittaa työelämän ja vapaa ajan yhteensovittamista siten, että yksilön jaksaminen on tasapainossa elämän vaatimusten kanssa. Jokaisen organisaation jäsenen tulisi kehittyä arvostamisen, läsnäolon sekä kuuntelemisen taidoissa ja pohtia omaa käyttäytymistään näihin taitoihin liittyen. Tasapuolinen kohtelu luo hyvää yhteishenkeä ja lisää yhdessä tekemisen meininkiä. Myönteisyys ja positiivisuus vahvistavat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja lisäävät luottamusta. Edellä mainittujen tekijöiden merkitys on erityisesti korostunut COVID-19 -pandemian aiheuttaman monipaikkaisen työn lisääntymisen johdosta.
Tätä tutkimusta pohdittiin myös kriittisestä, eettisestä ja luotettavuuden näkökulmasta ja siten tutkimus täyttää laadukkaan tieteellisen tutkimuksen määritelmän. Tämän tutkimuksen jatkotutkimusaiheena voisi olla, miten sitoutuminen ja pitovoima kasvavat hyvinvoivissa organisaatioissa.
Answers to the study questions were sought by interviewing a number of executive team members of both companies, by learning from prior research cases on the subject and by studying background material produced in the organizations. The interviews were carried out as theme interviews and the interviewees were anonymized. The interview material was analyzed with qualitative research methods by forming four (4) main themes, which best reflected the phenomenon to be studied and corresponded to the study questions setting. The themes were selected based on their strong incidence both in the interviews and in the background materials. The contents of the main themes were compared with the theoretical scope of reference of the subject and with the background materials of the organizations.
The results of this study showed that coaching leadership and well-being at work are the very central and important goals to contribute to in order to achieve the longterm success of all organizations. Developing of coaching leadership and human relations skills helps the whole organization in challenging situations and creates conditions for comprehensive well-being. Comprehensive well-being means that the combination of work and leisure covering all the stresses of life are in balance to the individual powers of a person. All members of an organization should develop themselves in the skills of respecting and listening as well as in the skill of being present and reflecting on their own behavior in relation to these skills. Treating all in an equal manner creates solidarity and increases the feeling of team spirit. Positive attitude strengthens the feeling of belonging together and increases trust. The significance of the above-mentioned factors has be-come specially emphasized with the increase of today’s multiple work environments provoked by the Covid-19 pandemic.
This study was considered also from critical, ethical and reliability points of view and therefore the study fulfills the definition of good scientific quality. Further studies on the subject could for example comprise finding out how commitment and loyalty increase in well-being organizations.