Kaupallisten yhteistöiden toteutus sivutyönä
Myllylä, Mira (2022)
Myllylä, Mira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266096
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutki sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta tarkasteltuna vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamista sivutyönä. Työn tavoitteena oli saavuttaa konkreettinen ja kattava kuva siitä, mitä vaikuttajamarkkinoinnin toteuttaminen sivutyönä vaikuttajalle tarkoittaa. Työ toteutettiin vaikuttajien näkökulmasta kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla vaikuttajia. Työssä tutkittiin, mitä työtehtäviä kaupallisiin yhteistöihin sisältyy, sekä mitkä asiat kaupallisissa yhteistöissä vaikuttavat vaikuttajien henkilöbrändiin ja uskottavuuteen.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tukee tutkimuksen aihetta ja tulosten analysointia sekä tulosten ymmärtämistä teoreettiselta pohjalta. Tutkimuksen teorialuvuissa käsitellään vaikuttajamarkkinointia ja vaikuttajien määritelmää, sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia sekä kaupallisten yhteistöiden toteuttamista. Sosiaalisen median kanavista tutkimuksessa keskityttiin erityisesti Instagramiin. Vaikuttajamarkkinoinnin ja sosiaalisen median trendit ovat oleellinen osa tässä tutkimuksessa.
Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksää sosiaalisen median mikrovaikuttajaa. Vaikuttajat kontaktoitiin suomalaisen vaikuttajamediatalon verkostosta, ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaupallisten yhteistöiden toteutus vaatii useita työtunteja ja monta eri työtehtävää. Keskimäärin työtä yhden kaupallisen yhteistyön toteuttamiseen kului kolmesta tunnista kahdeksaan tuntiin, riippuen yhteistyön laajuudesta ja julkaisujen määrästä. Tutkimuksessa selvisi lisäksi, että vaikuttajamarkkinoinnin trendit vaikuttavat paljon siihen minkä tyyppisiä yhteistöitä ehdotetaan.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tukee tutkimuksen aihetta ja tulosten analysointia sekä tulosten ymmärtämistä teoreettiselta pohjalta. Tutkimuksen teorialuvuissa käsitellään vaikuttajamarkkinointia ja vaikuttajien määritelmää, sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia sekä kaupallisten yhteistöiden toteuttamista. Sosiaalisen median kanavista tutkimuksessa keskityttiin erityisesti Instagramiin. Vaikuttajamarkkinoinnin ja sosiaalisen median trendit ovat oleellinen osa tässä tutkimuksessa.
Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksää sosiaalisen median mikrovaikuttajaa. Vaikuttajat kontaktoitiin suomalaisen vaikuttajamediatalon verkostosta, ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaupallisten yhteistöiden toteutus vaatii useita työtunteja ja monta eri työtehtävää. Keskimäärin työtä yhden kaupallisen yhteistyön toteuttamiseen kului kolmesta tunnista kahdeksaan tuntiin, riippuen yhteistyön laajuudesta ja julkaisujen määrästä. Tutkimuksessa selvisi lisäksi, että vaikuttajamarkkinoinnin trendit vaikuttavat paljon siihen minkä tyyppisiä yhteistöitä ehdotetaan.
