Crosspicking popkontekstissa
Kankkunen, Antti (2021)
Kankkunen, Antti
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266005
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on crosspicking-kuviot kitaralla popkontekstissa. Selvitän tämän alun perin bluegrass-tyylin tarpeisiin kehittyneen plektrakäden tekniikan taustoja ja esittelen kolmen säveltämäni etydin avulla miten crosspickingiä voidaan soveltaa monipuolisena popmusiikin säestyselementtinä. Popkontekstin olen rajannut merkitsemään 2000-luvun modernia valtavirtamusiikkia.
Tutkin miten crosspicking-tekniikkaa voidaan käyttää rytmisesti ja harmonisesti monipuolisten taustaelementtien luomiseksi. Selvitän mitä asioita kannattaa ottaa huomioon crosspickingiä popmusiikin taustaelementtinä käytettäessä, jotta kuviot eivät muistuttaisi tarpeettomasti bluegrass-musiikkia, josta tekniikka on peräisin. Nostan esiin tunnettuja 2000-luvun popkappaleita, joissa tekniikkaa on käytetty.
Määrittelen, mitä on crosspicking ja selitän siihen läheisesti liittyvät käsitteet, kuten alternate picking, economy picking ja arpeggio. Esittelen ilmiön historiaa ja soittotekniikan kuuluisia kehittäjiä. Työlläni on myös pedagoginen tavoite, ja siksi olen selittänyt crosspickingiin liittyviä käden liikeratoja myös liitteenä olevan videon keinoin.
Työni taiteellisessa osuudessa esittelen muutamia hyviksi toteamiani kuvioita kolmen säveltämäni etydin kautta. Niiden pohjalta lukija voi kehitellä omia mielenkiintoisia crosspicking-kuvioitaan. Etydit ovat tarkoitettu toimiviksi sävellyksiksi itsessään niiden pedagogisen luonteen lisäksi.
Building the web -etydissä keskitytään kurinalaisen alternate crosspickingin hallitsemiseen, jossa jokainen painollisella tahdinosalla oleva ääni soitetaan plektralla alas ja painottomalla tahdinosalla oleva ääni ylös. B-osassa yhdistellään perinteistä 3 + 3 + 2 crosspicking kuviota tasaisempaan 4+4 jakoiseen kuvioon.
Pop & Roll -etydin crosspickigin-kuvioihin yhdistellään hammer on- ja pull off-tekniikoita. Tavoitteena on rullaava ja vaivattomalta kuulostava taustakudos. Kuvioiden vaihtobasso tuo näistä kolmesta etydistä eniten mieleen crosspickingin alkulähteen bluegrassin.
Sweet Presicion -etydin erikoisuutena on omalaatuinen viritys. Kitaran ylin kieli viritetään puolisävelaskel alaspäin, jolloin sen soiva sävel on Eb. Vapaana soivat kielet tuottavat kitaralle hieman harvinaisemman klusterisoundin. Etydissä A-osan crosspicking-kuvio korostaa tätä kaunista ja jännitteistä sointia kulkemalla peräkkäin näiden klusterin vierekkäisten sävelten kautta.
Opinnäytetyö on suunnattu musiikin ammattilaisille ja harrastajille, joten lukijan oletetaan osaavan lukea nuotteja.
Tutkin miten crosspicking-tekniikkaa voidaan käyttää rytmisesti ja harmonisesti monipuolisten taustaelementtien luomiseksi. Selvitän mitä asioita kannattaa ottaa huomioon crosspickingiä popmusiikin taustaelementtinä käytettäessä, jotta kuviot eivät muistuttaisi tarpeettomasti bluegrass-musiikkia, josta tekniikka on peräisin. Nostan esiin tunnettuja 2000-luvun popkappaleita, joissa tekniikkaa on käytetty.
Määrittelen, mitä on crosspicking ja selitän siihen läheisesti liittyvät käsitteet, kuten alternate picking, economy picking ja arpeggio. Esittelen ilmiön historiaa ja soittotekniikan kuuluisia kehittäjiä. Työlläni on myös pedagoginen tavoite, ja siksi olen selittänyt crosspickingiin liittyviä käden liikeratoja myös liitteenä olevan videon keinoin.
Työni taiteellisessa osuudessa esittelen muutamia hyviksi toteamiani kuvioita kolmen säveltämäni etydin kautta. Niiden pohjalta lukija voi kehitellä omia mielenkiintoisia crosspicking-kuvioitaan. Etydit ovat tarkoitettu toimiviksi sävellyksiksi itsessään niiden pedagogisen luonteen lisäksi.
Building the web -etydissä keskitytään kurinalaisen alternate crosspickingin hallitsemiseen, jossa jokainen painollisella tahdinosalla oleva ääni soitetaan plektralla alas ja painottomalla tahdinosalla oleva ääni ylös. B-osassa yhdistellään perinteistä 3 + 3 + 2 crosspicking kuviota tasaisempaan 4+4 jakoiseen kuvioon.
Pop & Roll -etydin crosspickigin-kuvioihin yhdistellään hammer on- ja pull off-tekniikoita. Tavoitteena on rullaava ja vaivattomalta kuulostava taustakudos. Kuvioiden vaihtobasso tuo näistä kolmesta etydistä eniten mieleen crosspickingin alkulähteen bluegrassin.
Sweet Presicion -etydin erikoisuutena on omalaatuinen viritys. Kitaran ylin kieli viritetään puolisävelaskel alaspäin, jolloin sen soiva sävel on Eb. Vapaana soivat kielet tuottavat kitaralle hieman harvinaisemman klusterisoundin. Etydissä A-osan crosspicking-kuvio korostaa tätä kaunista ja jännitteistä sointia kulkemalla peräkkäin näiden klusterin vierekkäisten sävelten kautta.
Opinnäytetyö on suunnattu musiikin ammattilaisille ja harrastajille, joten lukijan oletetaan osaavan lukea nuotteja.