Opas takuukäsittelyyn
Jokinen, Jiko (2022)
Jokinen, Jiko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276252
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Metso Outotec Finland Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tehdä opas takuukäsittelijän työhön, johon tarve syntyi siitä, ettei aikaisempaa yhtenäistä ohjekirjaa työtehtävään ollut.
Opinnäytetyön toiminnallisen osion eli oppaan rakentamisen tavoitteena oli luoda selkeä, havainnollistava ja yhtenäinen opas takuukäsittelijän työhön, jonka avulla aiheeseen perehtymättömät työntekijät pystyvät käsittelemään takuita itsenäisemmin kuin aiemmin. Oppaan tavoitteena oli myös helpottaa perehdyttäjän työtä ja poistaa kuormitusta tästä prosessista. Opas rakennettiin Metso Outotecin käytäntöjen mukaisesti käyttämällä hyödyksi aikaisempia ohjeita sekä opinnäytetyön kirjoittajan omaa työssä hankittua kokemusta ja tietotaitoa.
Opinnäytetyön raporttiosio käsittelee takuiden ja takuukäsittelyprosessin roolia ja merkitystä asiakassuhteiden hallinnan, jälkimarkkinoinnin ja -myynnin näkökulmasta. Raportissa johdatellaan lukija ymmärtämään kokonaiskuva prosessista teorian, yrityksen käytäntöjen ja työntekijän tehtävien kautta. Opinnäytetyön loppuosassa käydään läpi vaiheita oppaan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Takuukäsittelijän oppaan toteutus onnistui laadultaan odotetulla tavalla ja se valmistui suunnitellussa ajassa. Opas jaettiin valmistuttuaan sähköisesti Metso Outotecin intrassa ja otettiin heti käyttöön maaliskuussa 2022 avuksi uuden työntekijän perehdytyksessä.
Opinnäytetyön toiminnallisen osion eli oppaan rakentamisen tavoitteena oli luoda selkeä, havainnollistava ja yhtenäinen opas takuukäsittelijän työhön, jonka avulla aiheeseen perehtymättömät työntekijät pystyvät käsittelemään takuita itsenäisemmin kuin aiemmin. Oppaan tavoitteena oli myös helpottaa perehdyttäjän työtä ja poistaa kuormitusta tästä prosessista. Opas rakennettiin Metso Outotecin käytäntöjen mukaisesti käyttämällä hyödyksi aikaisempia ohjeita sekä opinnäytetyön kirjoittajan omaa työssä hankittua kokemusta ja tietotaitoa.
Opinnäytetyön raporttiosio käsittelee takuiden ja takuukäsittelyprosessin roolia ja merkitystä asiakassuhteiden hallinnan, jälkimarkkinoinnin ja -myynnin näkökulmasta. Raportissa johdatellaan lukija ymmärtämään kokonaiskuva prosessista teorian, yrityksen käytäntöjen ja työntekijän tehtävien kautta. Opinnäytetyön loppuosassa käydään läpi vaiheita oppaan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Takuukäsittelijän oppaan toteutus onnistui laadultaan odotetulla tavalla ja se valmistui suunnitellussa ajassa. Opas jaettiin valmistuttuaan sähköisesti Metso Outotecin intrassa ja otettiin heti käyttöön maaliskuussa 2022 avuksi uuden työntekijän perehdytyksessä.