Asiakashankinnan kehittäminen sosiaalisessa mediassa sisältömarkkinoinnin avulla
Rönnholm, Rasmus (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rönnholm, Rasmus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286283
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tutkii asiakashankinnan kehittämistä sosiaalisessa mediassa sisältömarkkinoinnin avulla. Tavoitteena tutkimuksessa on pyrkiä löytämään sisältömarkkinoinnin eri keinoja, joiden avulla yritys pystyy kehittämään asiakashankintaa. Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Vaasa Run. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen päälukuun, jotka ovat asiakashankinta ja sisältömarkkinointi. Molemmat pääluvut ovat yhteydessä sosiaaliseen mediaan, johon perehdytään teoriaosuudessa laajemmin alalukujen muodossa. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena, jossa aineistonkeruuta hyödynnettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeen avulla kerättiin yhteensä 72 vastausta. Vastanneista lähes puolet olivat 18–26-vuotiaita, jotka käyttävät eniten Instagramia sosiaalisen median kanavista. Vastauksista ilmeni, että sosiaalista mediaa käytetään pää-asiassa ajan kuluttamiseen ja kiinnostavien henkilöiden seurantaan. Tutkimus-tulokset osoittavat, että asiakashankinta sosiaalisessa mediassa sisältömarkkinoinnin avulla on mahdollista, kun profiilin ulkoasu on houkutteleva ja sisältö sosiaalisessa mediassa luo arvoa potentiaaliselle asiakkaalle.