Visuaalisen identiteetin soveltaminen liikegrafiikassa
Palin, Harri (2022)
Palin, Harri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276220
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee miten visuaalista identiteettiä voi soveltaa liikegrafiikassa siten, että se säilyy tunnistettavana sovelluskohteiden välillä sekä miten sitä voidaan ohjeistaa johdonmukaisesti. Työ lähestyy aihetta graafisen suunnittelijan sekä liikegrafiikan suunnittelijan näkökulmasta. Työssä on hyödynnetty lähdekirjallisuutta sekä siinä tehdään havaintoja aiheesta esimerkkitapausten sekä kirjoittajan oman työkokemuksen kautta. Opinnäytetyö ei käsittele asioiden teknistä toteutusta.
Läpi työn aihetta käsitellään kahdella tasolla: 1. Mitä konkreettisia ja näkyviä asioita on tehtävä ja otettava huomioon, kun luodaan brändi-ilmettä ja siihen pohjautuvaa liikegrafiikkaa. 2. Pohditaan miten visuaalinen identiteetti ja liike toimivat ilmaisukeinoina – miten niillä voidaan synnyttää mielikuvia, tunteita ja vaikutelmia. Tämä sen takia, että usein visuaalista identiteettiä ja liikegrafiikkaa koskevat ohjeistukset pyrkivät kiteyttämään ne kuvailemalla niiden luonnetta sekä kertomaan niiden suhteesta brändin tavoitemielikuvaan.
Opinnäytetyö alkaa brändin määrittelyllä ja kertoo, miksi visuaalinen viestintä on olennainen osa brändiä. Se kertoo myös mikä on visuaalinen identiteetti, miten sillä voidaan viestiä sekä miten sitä voidaan ohjeistaa ja hallita. 3 luvussa kerrotaan liikegrafiikasta ja liikkeestä ilmaisukeinona. Luvut 2 ja 3 pohjustavat lukua 4, jossa käsitellään, miten visuaalista identiteettiä voidaan soveltaa liikegrafiikassa, miten sitä voidaan ohjeistaa sekä tarkastellaan motion guidelineseja.
Läpi työn aihetta käsitellään kahdella tasolla: 1. Mitä konkreettisia ja näkyviä asioita on tehtävä ja otettava huomioon, kun luodaan brändi-ilmettä ja siihen pohjautuvaa liikegrafiikkaa. 2. Pohditaan miten visuaalinen identiteetti ja liike toimivat ilmaisukeinoina – miten niillä voidaan synnyttää mielikuvia, tunteita ja vaikutelmia. Tämä sen takia, että usein visuaalista identiteettiä ja liikegrafiikkaa koskevat ohjeistukset pyrkivät kiteyttämään ne kuvailemalla niiden luonnetta sekä kertomaan niiden suhteesta brändin tavoitemielikuvaan.
Opinnäytetyö alkaa brändin määrittelyllä ja kertoo, miksi visuaalinen viestintä on olennainen osa brändiä. Se kertoo myös mikä on visuaalinen identiteetti, miten sillä voidaan viestiä sekä miten sitä voidaan ohjeistaa ja hallita. 3 luvussa kerrotaan liikegrafiikasta ja liikkeestä ilmaisukeinona. Luvut 2 ja 3 pohjustavat lukua 4, jossa käsitellään, miten visuaalista identiteettiä voidaan soveltaa liikegrafiikassa, miten sitä voidaan ohjeistaa sekä tarkastellaan motion guidelineseja.