Biokaasulla toimiva traktori
Kemppainen, Jaakko (2014)
Kemppainen, Jaakko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127343
Tiivistelmä
Biokaasu on kotimainen ja uusiutuva energiamuoto. Siksi sen käyttöä olisi suotavaa tukea. Biokaasua voidaan käyttää traktorissa polttoaineena. Silloin täytyy kuitenkin biokaasu saada liikennekelpoiseksi eli siitä poistetaan epäpuhtaudet ja hiilidioksidi sekä nostetaan metaanipitoisuus lähelle sataa prosenttia. Silloin pitää olla puhdistusasema. Biokaasutraktoreita on kahta tyyppiä, dualfuelia ja monofuelia. Monofuelissa kaasu sytytetään sylinterissä sytytys-tulpalla. Dualfuelissa kaasu sytytetään ruiskuttamalla sylinteriin hieman dieseliä. Kaasu kun ei syty kovassakaan paineessa. Dualfuel-traktori käyttää täten kahta polttoainetta. Monofuel-kaasutraktori on Steyrillä. Dual fuel-kaasutraktori on Valtralla ja mallina on N101.
Kaikki biokaasutraktorit ovat käytännössä jälkimuunnettu biokaasukäyttöön, myös uudet, koska niille tehdään tehtaan jälkeen biokaasuvarustelu. Minkä tahansa dieseltraktorin voi muuntaa toimimaan biokaasulla, mutta helpointa se on tehdä sellaiseen malliin, johon on tehty biokaasuvarustelu. Sellaiseen malliin on ratkaisut ja sovitukset räätälöity valmiiksi, eikä kaikkea tarvitse suunnitella kokonaan uusiksi.
Biokaasutraktorin yleistymistä rajoittavat päästömääräykset. Biokaasutraktoria ei voi tyyppihyväksyä, koska tyyppi-hyväksyntä-direktiivissä ei ole annettu päästötasoja biokaasuajoneuvoille. Tyyppihyväksyntä-direktiiviä ollaan kui-tenkin uudistamassa ja siihen on myös tulossa päästötasot biokaasuajoneuvoille. Toiveena on, että ne päästötasot olisivat suosiolliset biokaasulle. Tyyppihyväksynnän puutteen vuoksi ei ole ollut mahdollista tehdä suuria sarjoja biokaasutraktoreita. Piensarjojen teko on ollut kuitenkin mahdollista. Kaikkein uusimmat päästönormit kuitenkin tuottavat hankaluutta, koska SCR-jälkikäsittely on hankala täydellisesti yhteen sovittaa biokaasun kanssa.
MTT Sotkamoon rakennetaan kesällä 2014 biokaasulaitos. Siinä on tarkoitus tehdä biokaasua käyttämällä raaka-aineena tutkimusaseman nurmisatoa. Laitetoimittajana on BioGTS. MTT Sotkamoon on tarkoitus saada biokaasuauto ja biokaasutraktori. Näillä investoinneilla tavoitellaan MTT Sotkamon energiaomavaraisuutta.
Kaikki biokaasutraktorit ovat käytännössä jälkimuunnettu biokaasukäyttöön, myös uudet, koska niille tehdään tehtaan jälkeen biokaasuvarustelu. Minkä tahansa dieseltraktorin voi muuntaa toimimaan biokaasulla, mutta helpointa se on tehdä sellaiseen malliin, johon on tehty biokaasuvarustelu. Sellaiseen malliin on ratkaisut ja sovitukset räätälöity valmiiksi, eikä kaikkea tarvitse suunnitella kokonaan uusiksi.
Biokaasutraktorin yleistymistä rajoittavat päästömääräykset. Biokaasutraktoria ei voi tyyppihyväksyä, koska tyyppi-hyväksyntä-direktiivissä ei ole annettu päästötasoja biokaasuajoneuvoille. Tyyppihyväksyntä-direktiiviä ollaan kui-tenkin uudistamassa ja siihen on myös tulossa päästötasot biokaasuajoneuvoille. Toiveena on, että ne päästötasot olisivat suosiolliset biokaasulle. Tyyppihyväksynnän puutteen vuoksi ei ole ollut mahdollista tehdä suuria sarjoja biokaasutraktoreita. Piensarjojen teko on ollut kuitenkin mahdollista. Kaikkein uusimmat päästönormit kuitenkin tuottavat hankaluutta, koska SCR-jälkikäsittely on hankala täydellisesti yhteen sovittaa biokaasun kanssa.
MTT Sotkamoon rakennetaan kesällä 2014 biokaasulaitos. Siinä on tarkoitus tehdä biokaasua käyttämällä raaka-aineena tutkimusaseman nurmisatoa. Laitetoimittajana on BioGTS. MTT Sotkamoon on tarkoitus saada biokaasuauto ja biokaasutraktori. Näillä investoinneilla tavoitellaan MTT Sotkamon energiaomavaraisuutta.