Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Antirasistinen työote varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvattajien osaaminen ja tuen tarpeet

Anttonen, Elina; Bhuiyan, Alexandra (2022)

Avaa tiedosto
Anttonen_Bhuiyan.pdf (355.2Kt)
Lataukset: 


Anttonen, Elina
Bhuiyan, Alexandra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296500
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien osaamista antirasistisen työotteen toteuttamisessa sekä tähän liittyviä tuen tarpeita. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikön kanssa, jossa tiedettiin olevan monikulttuurisia lapsiryhmiä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidusti Zoom-etäyhteyden välityksellä. Haastatteluihin osallistui yhteensä neljä varhaiskasvattajaa, joista kolme olivat varhaiskasvatuksen opettajia ja yksi lastenhoitaja.

Erityisesti Helsingin alueella monikulttuuristen lasten osuus varhaiskasvatusyksiköissä on merkittävä. Tutkimusten mukaan jo varhaiskasvatusikäiset lapset voivat kohdata syrjintää monikulttuurisen taustansa vuoksi. Tämän takia on tärkeää, että varhaiskasvattajat tiedostavat antirasistisen työotteen merkityksen ja osaavat toteuttaa toimintaa yhdenvertaisuutta edistäen. Antirasistisen työotteen toteuttamiseen liittyviä koulutuksia on kuitenkin järjestetty Helsingissä vasta muutaman vuoden ajan. Tämän vuoksi koimme ajankohtaiseksi selvittää, miten hyväksi varhaiskasvattajat kokevat osaamisensa antirasistisen työotteen toteuttamisessa ja onko heillä mahdollisia tuen tarpeita. Opinnäytetyöhön osallistuneiden haastateltavien määrä on kuitenkin verrattain pieni, joten tuloksia ei voi yleistää koskemaan koko varhaiskasvatusta.

Kerätyn aineiston mukaan haastateltavat kokivat osaamisensa antirasistisen työotteen toteuttamisessa hyväksi. Puolet haastateltavista kokivat lisäkoulutukselle antirasistisen työotteen toteuttamisessa olevan tarvetta. Kaikki haastateltavat kuitenkin suhtautuivat myönteisesti mahdolliseen lisäkoulutukseen. Aineistoissa nousi useasti esiin erityisesti avoimen ja asiantuntevan työyhteisön merkitys antirasistisen työotteen toteuttamisessa.

Monikulttuuristen perheiden kanssa toimiminen koettiin arkipäiväiseksi, ja mahdollisten yhteistyössä ilmenevien haasteiden nähtiin liittyvän pääasiassa yhteisen kielen puuttumiseen. Erityisiä tuen tarpeita antirasistisen työotteen toteuttamisessa ei noussut aineistoissa esille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste