Valo elokuvista piirrosanimaatioon: valon ominaisuudet tarinankerronnan työkaluna
Akin, Melisa (2022)
Akin, Melisa
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296494
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan, miten elokuvamaista valaistusta on mahdollista käyttää tarinankerronnan selkeyttämisen ja tunnelman luomisen työkaluna. Tutkielma käsittelee valaisun visuaalista roolia elokuvissa ja animaatiossa. Teoriaosuus on luonnoltaan kvalitatiivinen ja painottuu elokuva- ja animaatio alan kirjallisuuteen.
Tutkielmassa tarkastellaan ensin valon ominaisuuksia ja niiden vaikutusta, sekä sitä millaisiin käyttötarkoituksiin niitä voidaan soveltaa. Sen jälkeen käydään läpi esimerkkejä elokuvissa esiintyvistä vakiintuneista valaisutyyleistä, ja miten valon ominaisuuksia niissä hyödynnetään. Seuraavaksi esitellään toiminnallisena osana toteutettu animaatioteos. Työn tavoitteena oli vahvistaa tekijän ymmärrystä elokuvamaisesta valaisusta hyödyntäen tutkielman havaintoja ja teoriaosuutta digitaalisen piirrosanimaation työkaluilla.
Työn tuloksena voidaan todeta kuvan valaistuksella olevan merkittävä rooli tarinankerronnassa. Kun valaisu on tavoitteellista, sillä voidaan tehdä katselukokemuksesta selkeämpi ja valosta tulee tärkeä osa visuaalista tarinankerrontaa. Valon ominaisuuksia muuntelemalla voi vahvistaa kolmiulotteisuutta, ohjata katsetta sekä luoda tunnelmallisia tyylejä. Sen avulla voidaan viestiä ajasta ja paikasta tarkkailijalle tehokkaasti ja täten vahvistaa tarinankerrontaa.
Vaikka työ keskittyy valon havainnointiin kuvissa ja sen hyödyntämiseen animaatiossa, on kirjoitelman sisältö hyödynnettävissä monipuolisesti muilla visuaalisen suunnittelun kentillä. Tutkielmaa voidaan soveltaa laaja-alaisesti, koska suomenkielisen kirjallisuuden määrä aihealueista on puutteellista.
Tutkielmassa tarkastellaan ensin valon ominaisuuksia ja niiden vaikutusta, sekä sitä millaisiin käyttötarkoituksiin niitä voidaan soveltaa. Sen jälkeen käydään läpi esimerkkejä elokuvissa esiintyvistä vakiintuneista valaisutyyleistä, ja miten valon ominaisuuksia niissä hyödynnetään. Seuraavaksi esitellään toiminnallisena osana toteutettu animaatioteos. Työn tavoitteena oli vahvistaa tekijän ymmärrystä elokuvamaisesta valaisusta hyödyntäen tutkielman havaintoja ja teoriaosuutta digitaalisen piirrosanimaation työkaluilla.
Työn tuloksena voidaan todeta kuvan valaistuksella olevan merkittävä rooli tarinankerronnassa. Kun valaisu on tavoitteellista, sillä voidaan tehdä katselukokemuksesta selkeämpi ja valosta tulee tärkeä osa visuaalista tarinankerrontaa. Valon ominaisuuksia muuntelemalla voi vahvistaa kolmiulotteisuutta, ohjata katsetta sekä luoda tunnelmallisia tyylejä. Sen avulla voidaan viestiä ajasta ja paikasta tarkkailijalle tehokkaasti ja täten vahvistaa tarinankerrontaa.
Vaikka työ keskittyy valon havainnointiin kuvissa ja sen hyödyntämiseen animaatiossa, on kirjoitelman sisältö hyödynnettävissä monipuolisesti muilla visuaalisen suunnittelun kentillä. Tutkielmaa voidaan soveltaa laaja-alaisesti, koska suomenkielisen kirjallisuuden määrä aihealueista on puutteellista.