Terveysalan opiskelijoiden oppiminen moniammatillisessa oppimisympäristössä -Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Hokkanen, Jatta (2022)
Hokkanen, Jatta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306624
Tiivistelmä
Koulutuksen perustana toimii oppiminen ja se millaisessa ympäristössä opiskelijat oppivat mitäkin asioita. Moniammatillisuus on vahvasti läsnä terveydenhoitoalalla ja sen vuoksi sitä on hyvä harjoitella jo opiskeluaikoina. Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi HyMy- Kylä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata terveysalan opiskelijoiden oppimista moniammatillisessa oppimisympäristössä. Tavoitteena on luoda aineistoa kirjallisuuskatsauksen muodossa HyMy- Kylän hoitotiimille, jonka avulla he pystyvät jatkossa kehittämään moniammatillista vastaanottotoimintaansa. Opinnäytetyön kannalta keskeiset käsitteet ovat: Moniammatillisuus, oppiminen ja oppimisympäristö.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto tätä opinnäytetyötä varten kerättiin terveys- ja hoitotieteellisistä tietokannoista: Cinahl Complete, PubMed ja ScienceDirect. Aineistoon valikoitui kymmenen tieteellistä tutkimusta useammasta ei maasta. Kaikki tutkimukset olivat englanninkielisiä. Aineisto analysoitiin käyttäen apuna induktiivista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että moniammatillisessa oppimisympäristössä opiskelijoiden tiimityöskentelytaidot- ja kliiniset taidot kehittyivät, sekä opiskelijat kokivat ammatillista kasvua. Lisäksi esiin nousi organisaation tuen merkitys toimivalle oppimisympäristölle. Tulosten perusteella voidaan todeta moniammatillisen oppimisympäristön olevan monipuolista osaamista kehittävä oppimisympäristö.
Jatkossa olisi hyvä tutkia harjoitteluorganisaation ja oppilaitoksen konkreettisia keinoja tukea ja kehittää moniammatillista oppimisympäristöä. Tämän lisäksi olisi hyvä tarkastella mahdollisuutta integroida moniammatillinen oppiminen opetukseen, jotta työelämään siirryttäessä opiskelijoilla olisi käytössään jo moniammatillisen tiimityöskentelyn perusteita
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata terveysalan opiskelijoiden oppimista moniammatillisessa oppimisympäristössä. Tavoitteena on luoda aineistoa kirjallisuuskatsauksen muodossa HyMy- Kylän hoitotiimille, jonka avulla he pystyvät jatkossa kehittämään moniammatillista vastaanottotoimintaansa. Opinnäytetyön kannalta keskeiset käsitteet ovat: Moniammatillisuus, oppiminen ja oppimisympäristö.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto tätä opinnäytetyötä varten kerättiin terveys- ja hoitotieteellisistä tietokannoista: Cinahl Complete, PubMed ja ScienceDirect. Aineistoon valikoitui kymmenen tieteellistä tutkimusta useammasta ei maasta. Kaikki tutkimukset olivat englanninkielisiä. Aineisto analysoitiin käyttäen apuna induktiivista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että moniammatillisessa oppimisympäristössä opiskelijoiden tiimityöskentelytaidot- ja kliiniset taidot kehittyivät, sekä opiskelijat kokivat ammatillista kasvua. Lisäksi esiin nousi organisaation tuen merkitys toimivalle oppimisympäristölle. Tulosten perusteella voidaan todeta moniammatillisen oppimisympäristön olevan monipuolista osaamista kehittävä oppimisympäristö.
Jatkossa olisi hyvä tutkia harjoitteluorganisaation ja oppilaitoksen konkreettisia keinoja tukea ja kehittää moniammatillista oppimisympäristöä. Tämän lisäksi olisi hyvä tarkastella mahdollisuutta integroida moniammatillinen oppiminen opetukseen, jotta työelämään siirryttäessä opiskelijoilla olisi käytössään jo moniammatillisen tiimityöskentelyn perusteita