Palvelumuotoilu suunnittelutyön ohjaajana : visuaalinen identiteetti Nelio Concepts -yritykselle
Mattila, Maija (2022)
Mattila, Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella palvelumuotoilun keinoja, jotka auttavat visuaalisen identiteetin toteutuksessa. Työ käsittelee palvelumuotoilun prosessia keskittyen suunnittelutyön vaiheisiin. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja teososa tarkastelee visuaalisen identiteetin toteutusta Nelio Concepts -yritykselle. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja teososasta. Nämä osat pohjautuvat palvelumuotoilun tuplatimanttimallille. Työssä tarkastellaan, mukaileeko visuaalisen identiteetin toteutus Nelio Concepts -yritykselle tuplatimanttimallia.
Teoreettinen osuus on kirjallisuuskatsaus aiheeseen. Työssä avataan muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun keskeisiä piirteitä. Palvelumuotoilun prosessin käsittely toimii teoreettisena tukena visuaalisen identiteetin projektille. Lisäksi teoreettisessa osassa tarkastellaan visuaalista identiteettiä sekä sen suhdetta brändiin että visuaaliseen ilmeeseen. Sen tarkoitus on pohjustaa teososaa ja selkeyttää termien välisiä eroja. Teososan visuaalisen identiteetin vaiheita käsitellään nostamalla esiin palvelumuotoilun prosessin keskeisiä piirteitä. Lopuksi pohditaan, miten visuaalisen identiteetin projekti soveltuu tuplatimanttimallille.
Työn tarkoituksena on syventää palvelumuotoilun ajatusmallin ja prosessin ymmärrystä, jota voidaan soveltaa suunnittelutyössä. Työssä kävi ilmi, että visuaalisen identiteetin projekti mukailee tuplatimanttimallia. Logosuunnittelu painottui projektin lopulle, jolloin siihen liittyvä suunnittelutyö muodostaa yhden vaiheen lisää tuplatimanttimalliin. Lopputulos osoittaa, että jokainen suunnitteluprojekti on ainutlaatuinen ja niihin voidaan soveltaa palvelumuotoilua.
Teoreettinen osuus on kirjallisuuskatsaus aiheeseen. Työssä avataan muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun keskeisiä piirteitä. Palvelumuotoilun prosessin käsittely toimii teoreettisena tukena visuaalisen identiteetin projektille. Lisäksi teoreettisessa osassa tarkastellaan visuaalista identiteettiä sekä sen suhdetta brändiin että visuaaliseen ilmeeseen. Sen tarkoitus on pohjustaa teososaa ja selkeyttää termien välisiä eroja. Teososan visuaalisen identiteetin vaiheita käsitellään nostamalla esiin palvelumuotoilun prosessin keskeisiä piirteitä. Lopuksi pohditaan, miten visuaalisen identiteetin projekti soveltuu tuplatimanttimallille.
Työn tarkoituksena on syventää palvelumuotoilun ajatusmallin ja prosessin ymmärrystä, jota voidaan soveltaa suunnittelutyössä. Työssä kävi ilmi, että visuaalisen identiteetin projekti mukailee tuplatimanttimallia. Logosuunnittelu painottui projektin lopulle, jolloin siihen liittyvä suunnittelutyö muodostaa yhden vaiheen lisää tuplatimanttimalliin. Lopputulos osoittaa, että jokainen suunnitteluprojekti on ainutlaatuinen ja niihin voidaan soveltaa palvelumuotoilua.