Uusien työntekijöiden perehdytys lastenosastolla
Rantaprosi, Taina (2022)
Rantaprosi, Taina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306623
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita lastenosaston hoitohenkilökunta toivoisi uuden työntekijän perehdytyksessä tuotavan esille. Tämän pohjalta tavoitteena oli luoda suunnitelmallinen ja kaikkien osalta yhtenäinen perehdytysrunko erään keskussairaalan lasten- ja nuortenosastolle.
Opinnäytetyö toteutettiin empiirisenä tutkimuksena, jossa perehdytysrunko luotiin kyselytutkimuksessa saatuja vastauksia hyödyntäen. Kyselylomake sisälsi neljä avointa kysymystä, jotka analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttäen. Teoreettisessa osuudessa käsitellään perehdytystä kokonaisuudessaan.
Tutkimustuloksista ilmeni, että laadukasta perehdytystä pidetään tärkeänä ja siihen halutaan panostaa. Kysely antoi vastauksia siihen, että uusi työntekijä voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, kuinka hyvin ja nopeasti pääsee osaksi työyhteisöä. Tuloksista ilmeni, että ohjaajan asennoituminen rooliinsa ja perehtyjän oma aktiivisuus on iso osa laadukkaan perehdytyksen mahdollistamista.
Opinnäytetyö toteutettiin empiirisenä tutkimuksena, jossa perehdytysrunko luotiin kyselytutkimuksessa saatuja vastauksia hyödyntäen. Kyselylomake sisälsi neljä avointa kysymystä, jotka analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttäen. Teoreettisessa osuudessa käsitellään perehdytystä kokonaisuudessaan.
Tutkimustuloksista ilmeni, että laadukasta perehdytystä pidetään tärkeänä ja siihen halutaan panostaa. Kysely antoi vastauksia siihen, että uusi työntekijä voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, kuinka hyvin ja nopeasti pääsee osaksi työyhteisöä. Tuloksista ilmeni, että ohjaajan asennoituminen rooliinsa ja perehtyjän oma aktiivisuus on iso osa laadukkaan perehdytyksen mahdollistamista.
